فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

کمیت های شدتی و مقداری


کمیت‌های شدتی یا نافُزونوَر
(Intensive properties)
 و مقداری یا فُزونوَر
(Extensive properties)
دو گروه از کمیت‌ها هستند که برای توصیف حالت در یک سیستم ترمودینامیکی به کار می‌رود.



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 29 اسفند 1397برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

ئودیمیم عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان Nd و عدد اتمی ۶۰ معرفی شده است.

نئودیمیم یک فلز خاکی(لانتانیدها) کمیاب است .این فلز دارای درخشش فلزی ورنگ آن نقره‌ای روشن بوده ویکی از واکنش پذیرترین فلزات خاکی کمیاب به حساب می‌آید.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 21 اسفند 1396برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

یوتن چندی پیش از وفاتش با نگاهی به زندگی علمی گذشته اش درباره ی خود می گوید:

من نمیدانم به چشم مردم دنیا چگونه می ایم اما در چشم خودم به کودکی می مانم که در کنار دریا بازی می کند و توجه خود را هر زمان به یافتن ریگی صافتر یا صدفی زیباتر معطوف میکند در حالی که اقیانوس بزرگ حقیقت هم چنان نامکشوف مانده و در جلوی او گسترده است.




تاریخ: دو شنبه 21 اسفند 1396برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

مدار‌ماه به دور زمين بيضوي است و وقتي‌ماه در حالت بدر به نزديك‌ترين فاصله خود از زمين مي‌رسد ماه‌افروختگي يا اَبَرماه (سوپرمون) رخ مي‌دهد.

طي اين گردش به دور زمین، ‌ماه از 2نقطه عبور مي‌كند؛ اوج و حضيض. اوج به‌معناي دورترين نقطه‌ در مدار بيضوي نسبت به زمين و حضيض به‌معناي نزديك‌ترين نقطه در مدار بيضوي نسبت به اين سياره است. اگرچه‌ماه هر 4هفته يك‌بار به حضيض مداري مي‌رسد و به زمين نزديك مي‌شود اما هميشه در حالت بدر نيست كه ‌ماه افروختگي يا ابرماه رخ دهد. پديده ابرماه زماني رخ مي‌دهد كه‌ماه كامل به‌طور همزمان در نقطه حضيض قرار داشته باشد. به خاطر چنین شرایط ساکنان زمین یکشنبه شب ماه را ۱۴درصد بزرگ‌تر و ۳۰درصد روشن‌تر دیدند.

@laserplasma




تاریخ: یک شنبه 3 دی 1396برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

ترانسفورماتورها از جمله تجهيزات گران قيمت و پرکاربرد خطوط انتقال نيرو مي باشند که به علت اهميت آنها مراقبت و حفظ و نگهداري آنها از اهميت ويژه اي برخوردار است. کاهش دماي سيم پيچها وجلوگيري از ايجاد جرقه داخلي بين سيم پيچها بدليل وجود جريانها و ولتاژهاي بالا در داخل ترانسهاي قدرت نياز به يک مايع با قدرت دي الکتريک بالا دارد. اين مايع يا همان روغن ترانس در دوره هاي مختلف بايد از نظر عايقي مورد آزمايش قرار گيرد زيرا به مرور زمان افزايش رطوبت ،افزايش ناخالصي هايي از قبيل لاک سيم پيچها وبراده هاي بدنه ترانس و ... ميزان عايقي روغن افت ميکند. چنانچه ميزان عايقي روغن ترانس کم شود ،باعث جرقه بين سيم پيچ ها خواهد شد وبدنه متورم شده و درصورت عدم بازديد ،بدنه منفجر خواهدشد واثرات بسيار بدي چه از نظر ايمني وچه از نظر زيست محيطي و هزينه اي ... برجاي خواهد گذاشت.

@laserplasma




تاریخ: یک شنبه 3 دی 1396برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

مولکول‌های بعضی از دی الکتریک‌ها، در غیاب یک میدان الکتریکی قطبی کننده خارجی دارای گشتاور دو قطبی دائمی هستند.
این مولکول‌ها معمولاً از دو یا چند اتم غیر همسان تشکیل شده و بر عکس مولکول‌های غیر قطبی که گشتاور دو قطبی الکتریکی دائمی ندارند، مولکول قطبی نامیده می‌شوند. یک مثال، آب است که از دو اتم هیدروژن و یک اتم اکسیژن تشکیل می‌شود. اتم‌ها خود را آن چنان مرتب نمی‌کنند که مولکولی با گشتاور دو قطبی صفر بوجود بیاورند ، یعنی اتم‌های هیدروژن، دقیقاً در طرف‌های متقابل قطری اتم‌های اکسیژن قرار نمی‌گیرند.

@laserplasma



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 3 دی 1396برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

تبديل مگنتو هيدرو ديناميك MHD، كاربردي تكنولوژيكي از پلاسما محسوب مي گردد، كه امكان توليد انرژي الكتريكي از انرژي جنبشي پلاسما را بدون نياز به توربين فراهم مي آورد. از نظر فيزيكي ، پلاسمايي كه در مبدل MHD مورد استفاده قرار مي گيرد، دمايش در مقايسه با پلاسماي مورد استفاده در گداخت هسته اي فوق العاده پايين تر است. در تبديل مگنتو هيدرو ديناميك با جريان يافتن گازي يونيزه شده در راستاي عمود بر يك ميدان مغناطيسي، مطابق پديده موسوم به فارادي، يك ميدان الكتريكي در جهت عمود بر دو جهت بردار جريان سيال وبردار ميدان مغناطيسي القا مي گردد.ژنراتورهاي MHD در يك چرخه مگنتو هيدرو ديناميك در نقش يك ماشين الكتريكي ظاهر مي شوند، به اين معني كه مي توان از انرژي حركتي خطي ذرات پلاسماي متحرك براي توليد برق DC استفاده كرد و برعكس مي توان از انرژي برق DC براي شتاب دادن ذرات پلاسما استفاده نمود، به عبارت ديگر تبديل مگنتو هيدرو ديناميك يك فرآيند دو طرفه است. مبدلهاي مگنتو هيدرو ديناميك در حال حاضر، علاوه بر آنكه به عنوان نيروگاه هاي توليد برق مطرح مي باشند، داراي مصارف نظامي هم شده اند. به عنوان مثال مي توان از ژنراتورهاي MHD براي تامين انرژي الكتريكي مورد نياز سيستم هاي هدايت داخلي موشك ها و سفينه هاي فضايي و يا از موتور هاي MHD براي پيش رانش موشك ها استفاده كرد. نيروگاه هاي MHD نسبت به نيروگاه هاي گداخت هسته اي داراي هزينه سرمايه گذاري كمتري مي باشند، ليكن توليد انرژي الكتريكي در آنها در مقايسه با نيروگاه هاي كلاسيك سوخت فسيلي بسيار هزينه بر است. يكي از مواردي كه بر هزينه توليد چنين نيروگاه هايي مي افزايد، ضرورت تجهيز آنها به اينورتر براي تبديل برق DC توليدي آنها به برق AC مي باشد
@laserplasma




تاریخ: پنج شنبه 4 خرداد 1396برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

اسپری حرارتی

به مجموعه ای از فرآیند های پوشش دهی گویند که در آنه ماده پوشان توسط گرمای یک منبع حرارتی به صورت ذوب یا خمیری در آمده و سپس توسط یک گاز با فشار زیاد به شکل قطرات ریز بر روی زمینه قرار می گیرد در این فرآیندها در واقع گرمای موجود برای ذوب کردن ماده پوشان صرف گرم نمودن گاز نیز می شود که با گرم شدن آن فشار گاز نیز افزایش می یابد و با سرعت زیادی ماده پوشان را به صورت اتمیزه بر روی قطعه می نشاند

تمام فرآیند های اسپری حرارتی دارا اجزائی از جمله منبع تغذیه ماده پوشان –مخازن گاز –تفنگ اسپری و سیستم کنترل می باشد



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 24 فروردين 1396برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

انتشار امواج در پلاسما بستگی دارد به اینکه محیط پلاسما رقیق یا غلیظ باشد.
در صورتی که محیط غلیظ باشد قدرت نفوذ امواج کم میشود و بالعکس ، در محیطهای رقیق قدرت نفوذ زیاد میشود.در محیطهای نسبتا غلیظ موج ارسالی تا ناحیه‌ای پیشرفت میکند سپس بازتاب میکند این حالت را قطع می‌نامیم.
تحت شرایطی امواج ارسالی در محیط پلاسما قادرند کلیه انرژی خود را به محیط پلاسما بدهند به این حالت تشدید می‌گویند.
در وضعیتهای قطع یا تشدید بسامد پلاسما نقش بسزایی دارد .

 

بهترین اثر شناخته شده قطع پلاسما کاربرد آن در ارتباطات رادیویی موج کوتاه می باشد .وقتی که یک موج رادیویی به ارتفاعی در یون سپهر که چگالی پلاسما به اندازه کافی زیاد است می رسد ، موج منعکس می شود (قطع موج) و امکان ارسال علامت به دور زمین را فراهم می کند .
اگر چگالی بیشینه را 10 به توان 12 (m^-3)باشد ، بسامد بجرانی از مرتبه 10 مگاهرتز میشود .

برای برقراری ارتباط با سفینه فضایی ، لازم است به منظور نفوذ در یون سپهر از بسامدهای بالاتر از این استفاده کرد .
اما در خلال بازگشت سفینه فضایی به جو زمین ، گرمای شدید اصطکاک باعث تولید پلاسما می شود . در نتیجه قطع پلاسما روی می دهد ، که پیامد آن ایست ارتباطاتی در بازگشت فضانوردان به زمین است .




تاریخ: سه شنبه 8 فروردين 1396برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

این حقیقت که ضریب شکست پلاسماکمتر از یک است ،نتیایج جالبی دارد .
یک عدسی محدب پلاسمایی واگراست  نه همگرا . این اثر در طرح لیزر سیملوله ای برای راکتور همچوشی خطی مهم است .پلاسمایی به طول صدها مترتوسط یک میدان مغناطیسی محبوس شده است و با تابش لیزر CO2 گرم میشود .
اگر پلاسما نمایه پگالی عادی داشته باشد (بیشینه روی محور) مانند عدسی منفی رفتار می کند و موجب واگرا شدن باریکه لیزری به طرف دیواره ها می شود . اما اگر بتوان یک نمایه چگالی معکوس (کمینه روی محور) به وجود آورد . اثر عدسی همگرا حاصل می شود .تابش متمرکز می شود و توسط پلاسما به دام می افتد .

 




تاریخ: دو شنبه 7 فروردين 1396برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

به نظر می رسد پس از گذشت 28 سال از مطرح شدن این پدیده، موج همجوشی سرد دوباره به آزمایشگاه های تحقیقاتی جهان بازگشته است. در واقع مسئله همجوشی سرد، هیچ گاه از آزمایشگاه ها کاملاً بیرون نرفت. به عنوان مثال، تنها در آزمایشگاه های نیروی دریایی آمریکا در فاصله زمانی ۱۹۸۹ تا ،۱۹۹۹ بیش از ۲۰۰ آزمایش بر روی همجوشی سرد انجام شد تا مشخص شود آیا امکان وقوع واکنش های هسته ای انرژی زا در دمای اتاق وجود دارد یا خیر و اکنون بسیاری از محققان بر این باورند که وقوع چنین پدیده شگفت انگیزی ممکن است .



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 22 اسفند 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

بسياري از مردم پوشش اطراف زمين را تا آنجا كه جو ناميده ميشودبه مثابه پوششي تحت نام اقيانوس هوا مي شناسند كه زمين را در بر گرفته است و اين پوشش لايه هايي از گازها وبخار آب است . با اينكه از نگاه اوليه اين تصور شكل مي گيرد اما بايد بدانيم كه در اين نگرش ساده مواردي وجوددارد كه در بحثهاي عمومي كمتر بدان پرداخته مي شود.
بحثهائي كه تحت آن علم هواشناسي شكل مي گيرد و به راستي يكي از زيبا ترين وپيچيده ترين مكانيسم هاي طبيعي را مورد بررسي قرار ميدهد.



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 14 اسفند 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

آنتن پلاسما نوعی آنتن رادیویی است که در آن از یک گاز بی اثر مانند آرگون یا نئون یونیزه به عنوان هادی استفاده می‌شود. پلاسمایی که به خوبی یونیزه شده باشد هادی خوبی محسوب می‌شود؛ بنابراین می‌توان آن را به عنوان خط انتقالی برای هدایت امواج یا سطح تشعشعی آنتن در نظر گرفت. استفاده از پلاسما به عنوان آنتن، تغییری اساسی در طراحی آنتن‌های رایج که از هادی فلزی استفاده می‏کنند ایجاد می‌کند. روش‌های مختلفی برای یونیزاسیون پلاسما وجود دارد و در بین این روش‌ها می‌توان از تحریک با موج سطحی، تحریک DC، تحریک با لیزر و ... نام برد. استفاده از گاز یونیزه شده با تحریک موج سطحی به‌عنوان هادی، مزایای قابل توجهی دارد که از آن جمله می‌توان به تغییرسریع فرکانس کاری،سطح مقطع راداری محدود و بسیارکم، برقراری لینک ارتباطی با قابلیت اطمینان بالا و قابلیت خاموش و روشن شدن سریع اشاره نمود. با استفاده از ستون پلاسما به عنوان آنتن، طول آنتن، با تغییر مشخصات فیزیکی تحریک پلاسما به سرعت قابل تغییر است و به‌این ترتیب با تنظیم سریع مشخصات فیزیکی آن می‌توان آنتنی برای فرکانس جدید طراحی نمود. آنتن پلاسما برای هر نوع مدولاسیون انتقالی نظیر موج پیوسته، مدولاسیون فاز، پالسی، AM، FM، طیف گسترده یا مدولاسیون‌های دیجیتال، و هر فرکانسی تا GHz۲۰ مناسب است.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 21 بهمن 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

اگر کلبول های مختلف خون ازآن جدا شوند آنچه که باقی می ماند مایعی شفاف است که توسط دانشمندان پزشکی چک (که برگرفته از کلمه یونانی به معنای ژله یا ماده قابل شکل گیری است)پلاسما نامیده شد.جانزپورکنژ شیمیدان آمریکایی (۱۸۶۹-۱۷۸۷)برنده جایزه نوبل اولین بارازاین اصطلاح برای تشریح یک گازیونیزه شده در۱۹۲۷استفاده نموده،لانگمورازنحوه جابجایی یونها الکترونها توسط جریان الکتریسیته به چگونگی انتقال گلبولهای سفید وقرمز توسط پلاسما پی برد.لامگوربه همراه همکارش لویی تونکس ویژگیهای شیمیایی وفیزیکی حبابهای الکتریکی دارای المان تنگستن را برای یافتن راهی برای افزایش عمرمفید تنگستن مورد مطالعه قراردادند (که این هدفی بود که نهایتاً بدست آمده).درطی فرایند وی فرضیه (غلاف پلاسما)یعنی لایه های مرزی که بین پلاسماهای یونیزه شده وسطوح جامد تشکیل می شوند را ارایه نمود.وی همچنین دریافت که مناطق ونواحی خاصی از لوله و مجرای تخلیه پلاسما دارای تغییرات نوبه ای تراکم الکترونی بوده که امروز امواج لانگمور نامیده می شوند.این مبنا و پایه فیزیک پلاسما بود.امروز تحقیقات لانگمور مبنای تئوریک بیشترروشهای فرآوری پلاسما برای ساخت مدارات مجتمع را تشکیل میدهند.پس از لانگمور تحقیقات پلاسما به تدریج دربخشهای دیگرنیز گسترش یافت که از این میان پنج بخش اهمیت خاصی دارند.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 21 بهمن 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

مقدمه :

باتری ها وسایلی هستند که توسط واکنش شیمیایی الکتریسیته تولید می کنند و به عنوان مولد الکتریکی در وسایل مختلف نظیر گوشی های مبایل ، اسباب بازی ها ، اتومبیل ها  و ... کاربرد دارند.

اولین باتری در سال 1780 میلادی توسط الساندرو ولتا ، دانشمند نامدار ایتالیایی ساخته شد.  البته توسط غربی‌ها سعی شده است تا به عنوان مخترع باتری معرفی شود، در حالی که طبق بررسی‌های به عمل آمده روی باتری پارتیان که سالیان اخیر در منطقه بین‌النهرین کشف شده ، مشخص شده است که در حقیقت این ایرانیان بوده‌اند که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش باتری شیمیایی را اختراع کرده و در آن زمان از آن برای آبکاری فلزات استفاده می‌کرده‌اند



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 14 بهمن 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

1.1 مقدمه
اعمال نیروی الکترومغناطیس به یک گاز،‌ یک محیط پلاسما شامل مخلوطی از یون‌ها،‌ الکترون‌ها،‌ نوترون‌ها،‌ فوتون‌ها،‌ رادیکال‌های آزاد و اجزای پلیمری و مولکولی در دمای اتاق ایجاد می‌کند. این فرایند،‌ سطح فیبرها و منسوجات را فعال می‌کند بدون اینکه خواص بالک را تغییر دهد. این اجزا،‌ تحت تاثیر میدان الکترومغناطس اعمال‌شده بر روی زیرلایه،‌ گرادیان‌های نفوذی در زیرلایه و غیره، حرکت می‌کنند. این مطلب باعث وقوع فرایندهای سطحی نظیر فعال‌شدن سطح به واسطه شکست پیوندها و ایجاد موقعیت‌های فعال سطحی،‌ ایجاد پیوند بین گروه‌های عاملی،‌ تبخیر و یا برداشته‌شدن مواد (اچ‌کردن)،‌ تجزیه آلودگی‌های سطحی (تمیز کردن) و رسوب پوشش‌های سازگار،‌ می‌شود. حین تمامی این فرایندها، منطقه‌ای با خواص مطلوب بر روی سطح تشکیل می‌شود بدون اینکه خواص بالک فیبرها را تحت تاثیر قرار دهد. 
به دلایل زیر،‌ پلاسما به عنوان یک ابزار کارامد در مهندسی سطح شناخته شده‌است:
• عدم همپوشانی محدوده‌های فیزیکی،‌ شیمیایی و حرارتی در آن که امکان تغییر خواص سطحی را با دقت بسیار خوبی فراهم می‌کند.
• دمای پایین آن که از تخریب نمونه جلوگیری می‌کند.
• ماهیت غیر تعادلی آن که امکان ایجاد زمینه‌های تحقیقاتی جدید و مواد جدید را فراهم می‌کند. 
• ماهیت خشک و دوستدار محیط زیست آن. 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 9 بهمن 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

تاثير چگالي پلاسما (هدايت الكتريكي پلاسما): راهكار ديگر براي افزايش توليد انرژي در يك ژنراتور MHD آن است كه پلاسما به حد كافي يونيزه شده باشد تا بتواند هادي خوبي براي جريان باشد. در صورتيكه محدوديت عملي براي مقدار دماي مخزن حرارتي T1 وجود نداشته باشد، مي توان مقدار آن را به حد كافي زياد انتخاب كرد تا پلاسماي خروجي از نازل دمايش به اندازه اي باشد كه درجه يونيزاسيون بالايي را تضمين كند. هدايت الكتريكي پلاسما همچنين مي تواند به كمك وارد كردن نسبت كوچكي نا خالصي با پتانسيل يونيزاسيون كم به داخل پلاسما افزايش يابد، كه بخارات فلزات قليايي نمونه آن هستند. 



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 6 دی 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

عوامل موثر بر توليد ژنراتورهاي MHD با فرض آنكه مقاومت داخلي پلاسما بين دو الكترود ژنراتور MHD برابر R2 و مقاومت مدار مصرف خارجي برابر R1 باشد، ميزان جريان با توجه به ميزان اختلاف پتانسيل ميان دو الكترود ژنراتور U مطابق رابطه زير محاسبه مي گردد: I=U/(R1+R2) ميزان اختلاف پتانسيل ميان دو الكترود U با توجه به رابطه ذيل قابل محاسبه مي باشد. U=vBd در اين رابطه d معرف فاصله بين دو الكترود با واحد متر، v معرف سرعت متوسط پلاسما در طول مسير با واحد متر بر ثانيه و B معرف چگالي شار مغناطيسي با واحد تسلا مي باشد. مقاومت R2 مطابق رابطه زير بستگي به هدايت الكتريكي پلاسما n و ابعاد هندسي ژنراتور دارد: R2=d / nbl در رابطه بالا، b و l به ترتيب معرف عرض و طول الكترود بر حسب متر و n معرف هدايت الكتريكي پلاسما با واحد (mohu*m)^-1 مي باشند. 
با توجه به روابط فوق، عوامل موثر بر توليد و بازدهي ژنراتور در ذيل بيان مي گردند. 



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 6 دی 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

تبدیل مگنتو هیدرو دینامیک MHD، کاربردی تکنولوژیکی از پلاسما محسوب می گردد، که امکان تولید انرژی الکتریکی از انرژی جنبشی پلاسما را بدون نیاز به توربین فراهم می آورد. از نظر فیزیکی ، پلاسمایی که در مبدل MHD مورد استفاده قرار می گیرد، دمایش در مقایسه با پلاسمای مورد استفاده در گداخت هسته ای فوق العاده پایین تر است. در تبدیل مگنتو هیدرو دینامیک با جریان یافتن گازی یونیزه شده در راستای عمود بر یک میدان مغناطیسی، مطابق پدیده موسوم به فارادی، یک میدان الکتریکی در جهت عمود بر دو جهت بردار جریان سیال وبردار میدان مغناطیسی القا می گردد.

ژنراتورهای MHD در یک چرخه مگنتو هیدرو دینامیک در نقش یک ماشین الکتریکی ظاهر می شوند، به این معنی که می توان از انرژی حرکتی خطی ذرات پلاسمای متحرک برای تولید برق DC استفاده کرد و برعکس می توان از انرژی برق DC برای شتاب دادن ذرات پلاسما استفاده نمود، به عبارت دیگر تبدیل مگنتو هیدرو دینامیک یک فرآیند دو طرفه است. مبدلهای مگنتو هیدرو دینامیک در حال حاضر، علاوه بر آنکه به عنوان نیروگاه های تولید برق مطرح می باشند، دارای مصارف نظامی هم شده اند. به عنوان مثال می توان از ژنراتورهای MHD برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز سیستم های هدایت داخلی موشک ها و سفینه های فضایی و یا از موتور های MHD برای پیش رانش موشک ها استفاده کرد.
نیروگاه های MHD نسبت به نیروگاه های گداخت هسته ای دارای هزینه سرمایه گذاری کمتری می باشند، لیکن تولید انرژی الکتریکی در آنها در مقایسه با نیروگاه های کلاسیک سوخت فسیلی بسیار هزینه بر است.
یکی از مواردی که بر هزینه تولید چنین نیروگاه هایی می افزاید، ضرورت تجهیز آنها به اینورتر برای تبدیل برق DC تولیدی آنها به برق AC می باشد.




تاریخ: دو شنبه 6 دی 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

مگنتو هيدرو ديناميك  MHD (بخش اول)

 

تبديل مگنتو هيدرو ديناميك MHD، كاربردي تكنولوژيكي از پلاسما محسوب مي گردد، كه امكان توليد انرژي الكتريكي از انرژي جنبشي پلاسما را بدون نياز به توربين فراهم مي آورد. از نظر فيزيكي ، پلاسمايي كه در مبدل MHD مورد استفاده قرار مي گيرد، دمايش در مقايسه با پلاسماي مورد استفاده در گداخت هسته اي فوق العاده پايين تر است. در تبديل مگنتو هيدرو ديناميك با جريان يافتن گازي يونيزه شده در راستاي عمود بر يك ميدان مغناطيسي، مطابق پديده موسوم به فارادي، يك ميدان الكتريكي در جهت عمود بر دو جهت بردار جريان سيال وبردار ميدان مغناطيسي القا مي گردد. 



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 6 دی 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

پیشرفت دهه های اخیر در زمینه تجهیزات پیشرفته پزشکی از یک سو و تهدید های میکروبی متعدد از سوی دیگر نیاز به فرایند استریلیزاسیون سرد وخشک را بیش از پیش در مراکز درمانی ایجاد نموده است. امروزه در بخش های استریل، اتوکلاوهای بخار نمی توانند به تنهایی تمامی وسایل بیمارستانی را استریل نمایند چرا که این استریلایزرها با دمای بالا (121 و 134 درجه سانتیگراد) و در شرایط رطوبت بالا عمل نموده و این شرایط بالای حرارتی و رطوبت می تواند باعث خرابی بسیاری از وسایل الکترونیکی، آندوسکوپ ،لاپاروسکوپ ها و یا ابزارهایی از جنس پلاستیکی،سیلیکونی و...شوند.



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 8 آذر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

دانشمندان دانشگاه میشیگان با موفقیت نشان داده‌اند که می‌توان یک لیزر کاربردی را با استفاده از خون ساخت که تومورها را به شکل دقیق‌تری در بدن انسان شناسایی میکند .

برای ساخت لیزر تنها باید دو آینه در دوی سوی یک حفره خالی قرار داده شود که یکی از آن‌ها تا نیمه به نقره آغشته شده و مقداری از نور را بازتاب کرده، مقداری دیگر را عبور می‌دهد. آینه دوم به عنوان رسانه لیزری عمل می‌کند. این رسانه می‌تواند یک بلور مانند یاقوت و لعل یا نوعی گاز یا مایع باشد. حتی دانشمندان در دهه 1970 توانسته بودند نخستین لیزر خوراکی را با 12 طعم مختلف بسازند.



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 8 آذر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

تلسکوپ فضایی جیمزوب، بسیار بزرگتر از تلسکوپ هابل است و با داشتن آئینه های عظیم الجثه علاوه بر کمک به دانشمندان برای درک منشا جهان می تواند به دنبال نشانه هایی از زندگی در سیارات دیگر بگردد.

جان سی مَتِر، دانشمند ارشد ناسا در اختر فیزیک و کیهان شناسی مشاهده ای می گوید: «ما با گذران دو دهه کار سخت و نوآورانه به نتیجه رسیدیم. و با این دستاورد، وارد دوره جدیدی از علم نجوم خواهیم شد. چیزهایی را خواهیم دید که قبلا قادر به دیدنشان نبوده ایم زیرا این تلسکوپ به مراتب قوی تر و بهتر از تلسکوپ هابل عمل می کند.»



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 27 آبان 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

ابر رسانایی حالت خاصی از ماده به حساب می آید که تنها برخی از مواد و در زیر دمای بحرانی از خود بروز می دهند. ممقدار دمای بحرانی از ماده‌ای به مادهٔ دیگر متفاوت است. دمای بحرانی ابررساناهای معمول چیزی بین ۲۰ کلوین تا زیر یک کلوین است. برای نمونه، دمای بحرانی جیوه ی جامد ۴٫۲ درجه کلوین ولی دمای بحرانی منیزیم دی بورید ۳۹ درجه کلوین است. در ادامه شاهد ابر رسانای شناور باشید .

شناوری ابررسانا

شناوری ابررسانا

 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 19 آبان 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

مقدمه

بسیاری از سطوح در طبیعت، دارای خواص آب گریز بالا و خود تمیز شوندگی هستند. مثال هایی از این سطوح عبارتند از بال های پروانه و برگ های گیاهانی همچون کلم و شاهی هندی. برخی از گیاهان خود رو مانند سرو کوهی که در نیوزیلند می روید و بسیاری از گیاهان دیگر دارای برگ هایی با سطوح واکسی هستند که این برگ ها نسبت به ترشوندگی در برابر آب ، مقاوم هستند. ابر ترکننده ها ی (superwetters) تری سیلوکسانی برای قابلیت قابل توجه آنها در تر کردن سطوح مقاوم در برابر ترشوندگی و افزایش خاصیت علف کشی، معروف هستند. بهترین مثال از سطوح خود ترشونده‌ی آب گریز برگ های درخت کنار است. بررسی ها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی از سطح برگ های کنار، نشان می دهد که برآمدگی هایی با اندازه‌ی حدود 20 تا 40 میکرون که با کریستال های واکسی شکل پوشیده شده است. مطالعات گسترده نشان می دهد که این ترکیب در مقیاس میکرومتری و زبری در مقیاس نانومتری به همراه مواد با انرژی سطحی اندک، منجر می شود تا WCAS نسبی بزرگتر از 150 درجه، زاویه‌ی لغزش کوچک و خاصیت خود تمیز شوندگی، حاصل شود. سطوح با این خاصیت ابر آب گریز نامیده می شوند. به هر حال، برخی از مثال های طبیعی و بسیاری از مطالعات دیگر، از خود دومقیاس طولی نشان نمی دهند.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 13 آبان 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

شیشه ها آلودگی را به سرعت به خود جذب می‌کنند، با بارش چند قطره باران و يا حتی با کوچکترين تماس دستی آلوده می‌شوند. اين مسئله شايد برای شيشه‌های پنجره يک خانه مسکونی چند طبقه اهميت چندانی نداشته باشد، اما برای ساختمان‌های بلند مسئله قابل توجهی می‌شود.

همواره ریـــزگردها، آب باران، آلودگـــی هوا و بسیـاری از موارد دیگر موجب فرسایش و چــرک شدن نماهای شیشــه  ای می شوند.این نوع از محلول های نانو علاوه بر ضد آب نمودن این پوشش ها مقاومـتی فـــوق الـعاده و با دوام در برابر خوردگی، فرسایش و اصطکاک ایجاد می نمایند.

 

ايده طراحی اين نوع شيشه‌ها از برگ نيلوفر آبی گرفته شده است. نيلوفر آبی (يا لوتوس) نوعی گياه آبزی است که در آب گل‌آلود می‌رويد. اگر به تالاب انزلی سفر کرده باشيد، برگ‌های اين گياه را بر فراز آب گل‌آلود تالاب ديده‌ايد. برگ‌های نيلوفر آبی معمولا عاری از هرگونه آلودگی هستند و اگر هم آلودگی بر روی سطح اين برگ‌ها بنشيند، با بارش باران سريع تميز شده و از پاکيزگی می‌درخشند. ازاين‌رو گفته می‌شود که برگ‌های نيلوفر آبی خودتميزشونده هستند.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 13 آبان 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

در اتومبیل، شمع ابزاري است براي انتقال جرقه هاي متناوب برق داخل سیلندرها که در انتهاي سیلندر و روي سرسیلندر در موتور اتومبیل نصب

می شود و برق موتور که با حرکت متناوب دلکو به سر شمعها می رسد، طوري تنظیم شده که به هنگام فشردگی بخار بنزین در انتهاي سیلندر

جرقه اي از انتهاي شمع ساطع شده، باعث انفجار بنزین و حرکت موتور می گردد.



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 2 آبان 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

تمام برندگان جوایز نوبل شیمی، پزشکی و فیزیک در سال ۲۰۱۶ مرد هستند و حداقل ۶۵ سال و اکثرا بالای ۷۲ سال سن دارند.

 

اما اگر به نیمه اول قرن بیستم بازگردیم متوسط سن برندگان جایزه نوبل ۵۶ سال بوده است. به عنوان مثال متوسط سن برندگان جایزه نوبل فیزیک که امروزه معمولا مردهای حدود هفتاد ساله هستند در نیمه اول قرن بیستم ۴۷ سال بود.

در واقع سن برندگان این جایزه در رشته‌های علمی از دهه پنجاه میلادی به این سو همواره رو به افزایش بوده است.

 

خیلی اوقات می‌شنویم که فلان نویسنده یا فیلسوفی که صدها سال پیش زندگی می‌کرد تمام کتابهای موجود در دوران خود را خوانده بود.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 30 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
تعداد زیادی از مردم خودروهای هیبریدی را در مکان هایی دیده اند. مثلا در لوکوموتیو ها . بیشتر لوکوموتیو ها از سیستم هیبریدی دیزل – الکتریکی بهره می برند.و یا در شهرهایی مانند سیاتل اتوبوس هایی با همین سیستم دیزل – الکتریک وجود دارند.
 
این اتوبوس ها یا بهتر بگوییم تراموا وقتی که به سیم های بر ق بالای سقف خود دسترسی دارند از نیروی پیشرانه الکتریکی خود بهره می برند. و زمانی که به این کابلهای برق دسترسی ندارند با پیشرانه دیزل خود به حرکت ادامه می دهند. زیر دریایی ها نیز نوعی ماشین های هیبریدی هستند که معمولا با  یکی از سیستم های  هسته ای – الکتریکی و یا دیزل –الکتریکی کار می کنند.  


ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 25 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

 

عکس ساختگی اولین فضانورد در مریخعکس تخیلی: اولین فضانورد چه زمانی بر مریخ پا خواهد گذشت؟

 

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که دولت آمریکا برای اعزام انسان به مریخ در دهه ۲۰۳۰ با بخش خصوصی همکاری خواهد کرد.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 23 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

لیزر های الکترون آزاد معمولا در دو نوع پیکر بندی استفاده می گردد. یک نوع از این پیکربندی جاسازی در حلقه های انبارش یا ذخیره (Storage Ring) است و پیکر بندی دیگر قرار دادن پس از یک شتاب دهنده خطی (Linac) است. اما پیکربندی دوم استفاده بیشتری دارد. دلیل این امر آن است که حلقه های انبارش با حجمی بسیار بزرگ و هزینه هایی بسیار زیاد ساخته می شوند و به صورت مجموعه ای از منابع نوری در نظر گرفته می شوند لذا باید در طراحی اولیه مکان آن در حلقه ذخیره قبلا در نظر گرفته شده باشد این در حالی است که در نوع خطی با این مشکلات روبه رو نمی شویم. در هر دو نوع غیر از شتاب دهنده ها قسمت های دیگری نظیر شبکه  FODO ( شبکه ای از چهار قطبی های مغناطیسی برای حفظ انسجام پرتو الکرتونی است )، مگنت های خم کننده ( دو قطبی های مغناطیسی است که برای خم کردن مسیر پرتو استفاده می گردد )، تفنگ الکترونی، کلایسترون و . . . نیز وجود دارند. 



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 23 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

لیزرهای حالت جامد

 

سه موضوع اساسی برای ایجاد بهره در لیزرهای حالت جامد عبارتند از :

محیط میزبان ، یونهای فعال در داخل محیط میزبان ، منابع نوری برای دمش مواد تشکیل دهنده محیط میزبان محیط میزبان به دو دسته بلوری و شیشهای تقسیم میشوند. محیط میزبان میباید از نظر اپتیکی، مکانیکی و خواص گرمایی شرایط عمل کرد لیزری را متحمل شوند. محیطهای میزبان بلوری که پس از اختراع اولین لیزر یاقوت مورد بررسی و مطالعه و کاربرد قرار گرفتهاند عبارتند از:

سافایر، Al2O3 گارانتها، ایتریوم، آلومینیوم گارنت Y3Al5O12 که با YAG نشان میدهند.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 23 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

اره‌هاي پلاسمايي در هر شكل و اندازه اي توليد شده‌اند. اره هاي پلاسمايي غول‌پيكري وجود دارند كه با استفاده از بازوهاي روبوتيك براي برش‌هاي دقيق مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين واحدهاي فشرده‌اي وجود دارد كه شما آن را در هر فروشگاه لوازم صنعتي كارگاهي نيز پيدا مي‌كنيد. علي‌رغم اندازه همه‌ي اره‌هاي پلاسمايي از يك سري اصول تبعيت مي كنند و همگي تقريبا به يك شكل توليد مي‌شوند.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 23 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

این جایزه به دیوید جی تولس و جی مایکل کاستورلیتز و دونکان هالدین برای کشف نظری انتقال فاز توپولوژیک و مراحل توپولوژیک ماده اختصاص یافت.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 17 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

فضانوردان پيش از اعزام به فضا براي تمرينات آماده سازي از دستگاه هايي استفاده مي كنند كه شرايط موجود در سفينه هاي فضايي از جمله بي وزني را شبيه سازي مي كند.
تقريباً هر فرد آرزو دارد كه لحظاتي مانند فضانوردان در هوا غوطه ور باشد. به همين علت دستگاه شبيه سازي كه بيش از همه مورد استقبال عموم واقع شده است، هواپيمايي است كه در حين پرواز شرايط بي وزني را براي مسافران فراهم مي آورد. اما چگونه مي توان با وجود گرانش زمين، شرايط بي وزني را به وجود آورد در واقع شرايط بي وزني در حين سقوط آزاد حاصل مي شود. با وجود اين كه عبارت معادل شرايط بي وزني، «گرانش صفر» است اما بدين معني نيست كه گرانش به طور كامل از بين رفته است. اين وضعيت در دو حالت به وجود مي آيد: زماني كه جسم در حين حركت در يك مدار در فضا سقوط آزاد مي كند و هنگامي كه جسم درون هواپيما قرار دارد كه در يك مسير سهمي گون خاص پرواز مي كند.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 16 شهريور 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

اگر تاکنون آب را بر روی ماهی تابه داغ ریخته باشید، با پدیده لایدن فراست آشنا شده اید .
پرشها و جلز و ولزی که در این حین روی می دهد، به دلیل داغ بودن سطح با حرارت دو برابر نقطه جوش مایع است.

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 25 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

لیزر تاکتیکی سیار (M-Thel) جدید ترین عضو پدافند هوایی است و پس از سالها مطالعه و تحقیق ارتش امریکا برروی یک سلاح لیزری پر قدرت نمونه ی ازمایشی آن ساخته شده است.این پروژه ی جند میلیون دلاری یک پروژه مشترک بین ارتش های امریکا و اسراییل است و هدف از ساخت آن محافظت از تجهیزات و نفرات خودی در مقابلحملات موشکی و خمپاره ای و توپخانه ای دشمن است.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 19 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

بلین کم (Blincam) یک دوربین کامل و کوچک که به هر عینکی قابل اتصال بوده و تنها با زدن یک چشمک عکس می‌گیرد.




تاریخ: چهار شنبه 6 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

ایسنا نوشت: محققان به بررسی علل تخلیه مکرر باتری گوشی‌های هوشمند و در نهایت فرسایش آنها پرداخته و توصیه‌هایی را در این زمینه ارائه کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که علت این مشکلات، رفتار نادرست کاربران با گوشی‌های هوشمند و نحوه غلط شارژ آنها است.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 1 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

پلاسما می تواند با شدت و قدرت امواج الکترو مغناطیس را جذب کند.
با یونیزه شدن گاز متصاعد شده از پلاسما می توان باعث کاهش سطح مقطع رادارای یا همان
RCS- (radar cross section) شد.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 31 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

برآمدگی روی کابل ها - نویزگیر فریت

برآمدگی روی کابل ها – نویزگیر فریت

 

نویز EMI یا تداخل الکترومغناطیسی چیست ؟

EMI مخفف Electromagnetic Interference و به معنی تداخل الکترومغناطیسی هست . وقتی از یک جسم رسانا مثل سیم ، جریان عبور میکنه ، یه میدان مغناطیسی کوچکی دور اون سیم درست میشه که می تونه روی مدارات یا قطعات الکترونیکی به عنوان نویز تاثیر بگذاره . یا مثلا CPU و یا پردازنده گرافیکی برای خودشون یک تولید کننده پالس دارن که فرکانسش خیلی بالاست . این فرکانس های بالا می تونن نویز هایی رو ایجاد کنن که در عملکرد دیگر مدارات الکترونیکی تداخل ایجاد کنه . برای حل این مشکل اومدن نویزگیر هایی رو از جنس فریت طراحی کردن .

فریت Ferrite چیست ؟

فریت یک ترکیب شیمیایی از مواد سرامیکی با اکسید آهن هست که در سال ۱۹۳۰ و توسط دو دانشمند ژاپنی در موسسه تکنولوژی توکیو ژاپن اختراع شد . از فریت به خاطر نفوذ پذیری مغناطیسی بالا و همچنین هدایت الکتریکی خیلی کمش بیشتر در ترانسفورماتورهای RF و همچنین به عنوان هسته برای سلف ها استفاده میکنن .

 فریت

فریت

قطعه یا برآمدگی استوانه ای انتهای سیم ها چیست ؟

این قطعه استوانه ای همون فیلتر EMI یا از بین برنده تداخل الکترومغناطیسی هست که از جنس فریت ساخته شده . در انگلیسی به این قطعه استوانه ای Ferrite Bead میگن که bead به معنی مهره هست . Ferrite Bead یک قطعه غیر فعال یا به انگلیسی Passive هست به این معنی که برای انجام وظایف خودش احتیاج به برق یا منبع تغذیه نداره . Ferrite Bead نوعی از چوک الکتریکی هست و وظیفه سد کردن فرکانس های بالا و در عین حال عبور فرکانس های پایین مثل سیگنال DC رو داره . در فرکانس های بالا به دلیل ایجاد مقاومت زیاد روی سلف ، اجازه عبور جریان ( در اینجا نویز ) داده نمیشه و وقتی فرکانس پایین هست سلف به صورت یک اتصال کوتاه عمل میکنه و جریان عبور میکنه ، این قابلیت مختص سلف یا سیم پیچ ( چوک ) هست . فلسفه الکترونیکی داره که اینجا خیلی جاش نیست بخوام بازش کنم .

این فریت می تونه به صورت استوانه ای کامل باشه که قبل از بسته بندی سیم ، سیم رو از داخلش رد می کنن یا می تونه به صورت دو نیم استوانه باشه که بعدا به هم متصل میشن .

داخل نویزگیر فریت

داخل نویزگیر فریت

این فیلتر می تونه در دو حالت عمل فیلترینگ رو انجام بده ، هم نویز هایی که اطراف سیم و از منابع دیگه منتشر میشن و حالت دوم هم جلوگیری از انتشار تداخل الکترومغناطیسی توسط خود سیم هست .

کل ماجرا همینه و بیشتر از این دیگه سرتون درد میگیره و نیازی هم به این کار نیست . در یک جمله ، این برآمدگی برای جلوگیری از تاثیر نویز روی کابل ها و مدارات الکترونیکی طراحی شده .

اگر فکر میکنید این پست به هر شکلی براتون مفید بوده ، علم فردا رو به دوستان خودتون معرفی کنید .




تاریخ: چهار شنبه 23 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

تلفن همراه ابزاری مهم و موثر در زندگی امروز محسوب می شود و برای بسیار منبع دائمی کسب اطلاعات، و برقراری ارتباط است. یک پژوهش جدید نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه در شب پیش از خواب، نه تنها موجب اختلال در خواب بلکه نابینایی موقت می شود. اما بسیاری از کاربران از پیامد های خطرآفرین این عادتِ ریشه دار، آگاه نیستند



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 23 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

سردترین و گرمترین منطقۀ کیهان کجاست؟

فضا به خودی خود سرد یا گرم نیست، چرا که بدون وجود ماده‌ای با تغییرات حرارتی، دما هیچ معنایی ندارد. از آنجا که حدی نهایی برای سرما وجود دارد که همان صفر مطلق یا منفی ۲۷۳.۱۵ درجه سانتیگراد است، امکان ندارد چیزی بتواند از این دما سردتر شود. اما وقتی در مورد حداکثر دمای نظری صحبت می‌کنیم، موضوع کمی فرق می‌کند. با ما همراه باشید تا با سردترین و گرمترین مناطق شناخته شده آشنا شوید.



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 23 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

شکل سمت راست مربوط به شعله شمع در شرایط بی وزنی است.

شکل سمت چپ مربوط به شعله شمع در شرایط جاذبه زمین می باشد .

http://telegram.me/joinchat/BMwqxTu_bObM-JSEgXh81Q

 




تاریخ: دو شنبه 14 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

بیگ بنگ :جاستین نگ، عکاس سنگاپوری با ترکیب تکنیک‌های مختلف عکاسی، تصاویری بدیع از رد ستارگان آسمان ثبت کرده که گلچینی از این تصاویر را در ادامه می‌بینید.

از آن‌جا که حساسیت حسگرهای الکترونیکی دوربین‌های عکاسی نسبت به چشم انسان ضعیف‌تر است، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا اثر نور ضعیف ستارگان روی این حسگرها ثبت شود. یکی از روش‌های عکاسی از اجرام سماوی، این است که شاتر دوربین برای چندین دقیقه باز بماند تا نور بیشتری گردآوری شده و تصویر بهتری ثبت شود .



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 14 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

جهت استفاده از مطالب جذاب فیزیک ، پلاسما و لیزر می توانید از کانال تلگرام ما نیز استفاده نمایید .

 

لینک کانال تلگرام ما

http://telegram.me/laserplasma

 

http://telegram.me/joinchat/BMwqxTu_bObM-JSEgXh81Q

 




تاریخ: سه شنبه 11 خرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

ارزیابی تازه که با مدل‌سازی کامپیوتری انجام شده حاکیست که ذوب یخ های قطب جنوب به تنهایی می تواند باعث بالا آمدن سطح دریاها به اندازه بیش از یک متر تا پایان قرن شود.

براساس این مطالعه تا سال ۲۵۰۰، ذوب همین یخ ها می تواند سطح آب را ۱۳ متر بالا ببرد.




ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 27 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

همه با ۳ حالت ماده یعنی جامد، مایع و گاز آشنا هستیم. ماده در حالت چهارمی هم وجود دارد؛ پلاسما پس از جامد، مایع و گاز حالت چهارم ماده است و به مجموعه‌ای از یون‌ها، الکترون‌ها و ذرات خنثی گفته می‌شود که در مجموع شبه‌خنثی هستند و رفتار جمعی از خود نشان می‌دهند. پلاسما به دو دسته حرارتی و غیرحرارتی تقسیم می‌شود.

در پلاسمای حرارتی یا تعادلی اجزای پلاسما با یکدیگر در تعادل حرارتی هستند و دمای پلاسما در این حالت بالاست. در پلاسمای غیرحرارتی اجزای پلاسما با یکدیگر در تعادل حرارتی نیستند بنابراین پلاسما دارای دمای پایینی است. پلاسمای سرد یا غیرحرارتی به دلیل دمای پایین خود دارای کاربرد فراوانی در زمینه‌های مختلف ازجمله صنایع خودروسازی، صنایع پزشکی، نساجی و پردازش سطح، بهداشت و محیط‌زیست، کشاورزی و صنایع غذایی و... است.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 27 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

پس از سال‌ها ترس و لرز ملوانان برای عبور از نزدیکی این مثلث و ترس از بلعیده شدن توسط آن، راز آن بالاخره کشف شد.
به گزارش خبرنگار باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان،سال‌ها دانشمندان با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کردند، مسئله‌ای که لرزه بر اندام ملوانان کشتی‌ها انداخته بود. چه دلیلی داشت که مثلث برمودا جان آن همه مسافر و ملوان و حتی خلبان را بگیرد؟

دانشمندان معتقدند دلیل این همه کشتار و مفقودی و همچنین از بین رقتن هواپیما و کشتی را یافته‌اند.

آن‌ها مدعی و معتقد هستند زنجیره‌ای از دهانه‌های آتشفشانی که یافته‌اند مسبب تمامی این اتفاقات بوده‌است.

این آتشفشان‌های ذکر شده اصلا نزدیک مثلث برمودا نیستند بلکه در سواحل نروژ قرار دارند. البته آنچه آن‌ها می‌گویند فعلا در حد تئوری است. این دهانه‌ها که نیم مایل عرض دارند 150 فوت زیر آب قرار دارند.




تاریخ: شنبه 29 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی




تاریخ: شنبه 29 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 1
بازدید ماه : 58
بازدید کل : 9681
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content