فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

تلسکوپ فضایی جیمزوب، بسیار بزرگتر از تلسکوپ هابل است و با داشتن آئینه های عظیم الجثه علاوه بر کمک به دانشمندان برای درک منشا جهان می تواند به دنبال نشانه هایی از زندگی در سیارات دیگر بگردد.

جان سی مَتِر، دانشمند ارشد ناسا در اختر فیزیک و کیهان شناسی مشاهده ای می گوید: «ما با گذران دو دهه کار سخت و نوآورانه به نتیجه رسیدیم. و با این دستاورد، وارد دوره جدیدی از علم نجوم خواهیم شد. چیزهایی را خواهیم دید که قبلا قادر به دیدنشان نبوده ایم زیرا این تلسکوپ به مراتب قوی تر و بهتر از تلسکوپ هابل عمل می کند.»



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 27 آبان 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

ابر رسانایی حالت خاصی از ماده به حساب می آید که تنها برخی از مواد و در زیر دمای بحرانی از خود بروز می دهند. ممقدار دمای بحرانی از ماده‌ای به مادهٔ دیگر متفاوت است. دمای بحرانی ابررساناهای معمول چیزی بین ۲۰ کلوین تا زیر یک کلوین است. برای نمونه، دمای بحرانی جیوه ی جامد ۴٫۲ درجه کلوین ولی دمای بحرانی منیزیم دی بورید ۳۹ درجه کلوین است. در ادامه شاهد ابر رسانای شناور باشید .

شناوری ابررسانا

شناوری ابررسانا

 



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 19 آبان 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

مقدمه

بسیاری از سطوح در طبیعت، دارای خواص آب گریز بالا و خود تمیز شوندگی هستند. مثال هایی از این سطوح عبارتند از بال های پروانه و برگ های گیاهانی همچون کلم و شاهی هندی. برخی از گیاهان خود رو مانند سرو کوهی که در نیوزیلند می روید و بسیاری از گیاهان دیگر دارای برگ هایی با سطوح واکسی هستند که این برگ ها نسبت به ترشوندگی در برابر آب ، مقاوم هستند. ابر ترکننده ها ی (superwetters) تری سیلوکسانی برای قابلیت قابل توجه آنها در تر کردن سطوح مقاوم در برابر ترشوندگی و افزایش خاصیت علف کشی، معروف هستند. بهترین مثال از سطوح خود ترشونده‌ی آب گریز برگ های درخت کنار است. بررسی ها با استفاده از میکروسکوپ الکترونی از سطح برگ های کنار، نشان می دهد که برآمدگی هایی با اندازه‌ی حدود 20 تا 40 میکرون که با کریستال های واکسی شکل پوشیده شده است. مطالعات گسترده نشان می دهد که این ترکیب در مقیاس میکرومتری و زبری در مقیاس نانومتری به همراه مواد با انرژی سطحی اندک، منجر می شود تا WCAS نسبی بزرگتر از 150 درجه، زاویه‌ی لغزش کوچک و خاصیت خود تمیز شوندگی، حاصل شود. سطوح با این خاصیت ابر آب گریز نامیده می شوند. به هر حال، برخی از مثال های طبیعی و بسیاری از مطالعات دیگر، از خود دومقیاس طولی نشان نمی دهند.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 13 آبان 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

شیشه ها آلودگی را به سرعت به خود جذب می‌کنند، با بارش چند قطره باران و يا حتی با کوچکترين تماس دستی آلوده می‌شوند. اين مسئله شايد برای شيشه‌های پنجره يک خانه مسکونی چند طبقه اهميت چندانی نداشته باشد، اما برای ساختمان‌های بلند مسئله قابل توجهی می‌شود.

همواره ریـــزگردها، آب باران، آلودگـــی هوا و بسیـاری از موارد دیگر موجب فرسایش و چــرک شدن نماهای شیشــه  ای می شوند.این نوع از محلول های نانو علاوه بر ضد آب نمودن این پوشش ها مقاومـتی فـــوق الـعاده و با دوام در برابر خوردگی، فرسایش و اصطکاک ایجاد می نمایند.

 

ايده طراحی اين نوع شيشه‌ها از برگ نيلوفر آبی گرفته شده است. نيلوفر آبی (يا لوتوس) نوعی گياه آبزی است که در آب گل‌آلود می‌رويد. اگر به تالاب انزلی سفر کرده باشيد، برگ‌های اين گياه را بر فراز آب گل‌آلود تالاب ديده‌ايد. برگ‌های نيلوفر آبی معمولا عاری از هرگونه آلودگی هستند و اگر هم آلودگی بر روی سطح اين برگ‌ها بنشيند، با بارش باران سريع تميز شده و از پاکيزگی می‌درخشند. ازاين‌رو گفته می‌شود که برگ‌های نيلوفر آبی خودتميزشونده هستند.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 13 آبان 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

در اتومبیل، شمع ابزاري است براي انتقال جرقه هاي متناوب برق داخل سیلندرها که در انتهاي سیلندر و روي سرسیلندر در موتور اتومبیل نصب

می شود و برق موتور که با حرکت متناوب دلکو به سر شمعها می رسد، طوري تنظیم شده که به هنگام فشردگی بخار بنزین در انتهاي سیلندر

جرقه اي از انتهاي شمع ساطع شده، باعث انفجار بنزین و حرکت موتور می گردد.



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 2 آبان 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 7
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 64
بازدید کل : 9687
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content