فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

فناوري‌نانو واژه‌اي است كلي كه به تمام فناوري‌هاي پيشرفته در عرصه كار با مقياس نانو اطلاق مي‌شود. معمولاً منظور از مقياس نانوابعادي در حدود 1 nm تا 100 nm مي‌باشد. اولين جرقه فناوري نانو (البته در آن زمان هنوز به اين نام شناخته نشده بود) در سال 1959 زده شد. در اين سال ريچارد فاينمن طي يك سخنراني با عنوان «فضاي زيادي در سطوح پايين وجود دارد» ايده فناوري نانو را مطرح ساخت. وي اين نظريه را ارائه داد كه در آينده‌اي نزديك مي‌توانيم مولكول‌ها و اتم‌ها را به صورت مسقيم دستكاري كنيم.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 29 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

فیزیك پلاسما (Plasma Physics)
می دانیم كه برای ماده سه حالت جامد ، مایع و گاز در نظر گرفته میشود. اما در مباحث علمی معمولا یك حالت چهارم نیز برای ماده فرض میشود. حدوث طبیعی پلاسما در دماهای بالا ، سبب تخصیص عنوان چهارمین حالت ماده به آن شده است. یك نمونه بسیار طبیعی از پلاسما آتش است بنابراین خورشید نمونه ای از پلاسمای داغ بزرگ است.
تعریف پلاسما

پلاسما گاز شبه خنثایی از ذرات باردار و خنثی است كه رفتار جمعی از خود ارائه میدهد. به عبارت دیگر میتوان گفت كه واژه پلاسما به گاز یونیزه شده ای اطلاق میشود كه همه یا بخش قابل توجهی از اتمهای آن یك یا چند الكترون از دست داده و به یونهای مثبت تبدیل شده باشند. یا به گاز به شدت یونیزه شده ای كه تعداد الكترونهای آزاد آن تقریبا برابر با تعداد یونهای مثبت آن باشد، پلاسما گفته میشود.



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 26 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

با عرض سلام خدمت همه دبیران و دانش آموزان عزیز

از لینک زیر می توانید سوالات آزمون های نهایی رشته ریاضی از سال 1384 تا 1392 را دانلود نمایید .

 جهت راحتی شما عزیزان سوالات هر فصل را  تفکیک نموده ام .

لینک دانلود




تاریخ: جمعه 23 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

از لینک زیر می توانید سوالات کنکور بخش نور فیزیک سال اول دبیرستان را دانلود نمایید .

لینک دانلود




تاریخ: جمعه 23 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

-    مقدمه

 

در لیزر الکترون آزاد(FEL)[1]  هدف آنست که الکترونها با سرعتی نسبیتی از شتاب دهنده خارج شده و پس از ورود به محیط اندرکنش ، قسمتی از انرژی جنبشی خود را به انرژی تابش الکترومغناطیس تبدیل کنند و باعث تقویت موج الکترومغناطیس شوند که نتیجه آن تولید باریکه همدوس لیزر است . با توجه به نحوه عملکرد می توان آنرا بسیار شبیه یک گروه عمومی وسایل تولید امواج مایکروویو به نام TWT [2]دانست .

لیزر الکترون آزاد یک چشمه نور قابل تنظیم است. و بازده آن زیاد است، عملاٌ روی هر طول موجی تنظیم می شود، در توان های بالا کار می کند و البته نور همدوس تولید می کند، در صورتی که لیزر های گازی و حالت جامد فقط در طول موج هایی که خاص گذارهای انرژی مواد فعال آن هاست می توانند نور تولید کنند. برخلاف لیزرهای متداول که نوعا فقط تا چند درصد انرژی دریافتی را به نور تبدیل می کنند، بازده بالقوه لیزرهای الکترون آزاد به 65 درصد  می رسد و بازده عملی آنها به 45 درصد می رسد. در لیزرهای الکترون آزاد نیز ، مثل لیزرهای معمولی، نور همدوس توسط الکترون ها گسیل می شود، اما در این مورد (چنانکه از اسم لیزر هم پیداست) الکترون ها به جای آن که به اتم های ماده فعال لیزر مقید باشند به شکل باریکه ای در خلاء حرکت می کنند . چون الکترون ها آزاد هستند،  طول موجی که گسیل می کنند به گذار مجاز میان دو تراز انرژی یک ماده خاص محدود نمی شود .



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

بوزون هیگز : این ذره یک ذره بنیادی فرضی دارای جرم است که وجود آن در ۴۸ سال پیش توسط پیتر هیگز ۸۴ ساله فیزیکدان نظری بریتانیایی و فرانسوا انگلرت ۸۰ ساله فیزیکدان نظری بلژیکی پیش بینی شده بود تا این‌که سرانجام در چهارم ژوئیه ۲۰۱۲ این ذره اسرارآمیز در شتاب دهنده ی بزرگ هادرونی CERN به اثبات رسید، اکنون باگذشت یک سال از این کشف٬ پرافتخارترین جایزه‌ی علمی امسال یعنی نوبل فیزیک سال ۲۰۱۳ به این دو فیزیکدان رسید.

پیتر هیگز (راست ) و فرانسوا انگلرت ( چپ ) برندگان نوبل فیزیک سال2013



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
با عرض سلام خدمت دانش آموزان و دبیران محترم

 

از لینک زیر می توانید سوالات و جواب های آزمون نهایی فیزیک 3 رشته ریاضی را دانلود نمایید .

پسورد فایلها : www.fizikplasma.blogfa.com

لینک دانلود




تاریخ: پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

برندگان جایزه نوبل فیزیک از آغاز تا کنون

 

عنوان پژوهش

ملیت

نام فیزیکدان

سال

کشف پرتوهای رونتگن پرتوهای ایکس

آلمان

ویلهلم کنراد رونتگن

1901

تاثیر مغناطیس بر تابش

هلند

هندریک آنتون لورنتس   پیتر زیمان

1902



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 22 اسفند 1392برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 3
بازدید هفته : 2
بازدید ماه : 62
بازدید کل : 9685
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content