فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

تمام برندگان جوایز نوبل شیمی، پزشکی و فیزیک در سال ۲۰۱۶ مرد هستند و حداقل ۶۵ سال و اکثرا بالای ۷۲ سال سن دارند.

 

اما اگر به نیمه اول قرن بیستم بازگردیم متوسط سن برندگان جایزه نوبل ۵۶ سال بوده است. به عنوان مثال متوسط سن برندگان جایزه نوبل فیزیک که امروزه معمولا مردهای حدود هفتاد ساله هستند در نیمه اول قرن بیستم ۴۷ سال بود.

در واقع سن برندگان این جایزه در رشته‌های علمی از دهه پنجاه میلادی به این سو همواره رو به افزایش بوده است.

 

خیلی اوقات می‌شنویم که فلان نویسنده یا فیلسوفی که صدها سال پیش زندگی می‌کرد تمام کتابهای موجود در دوران خود را خوانده بود.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 30 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
تعداد زیادی از مردم خودروهای هیبریدی را در مکان هایی دیده اند. مثلا در لوکوموتیو ها . بیشتر لوکوموتیو ها از سیستم هیبریدی دیزل – الکتریکی بهره می برند.و یا در شهرهایی مانند سیاتل اتوبوس هایی با همین سیستم دیزل – الکتریک وجود دارند.
 
این اتوبوس ها یا بهتر بگوییم تراموا وقتی که به سیم های بر ق بالای سقف خود دسترسی دارند از نیروی پیشرانه الکتریکی خود بهره می برند. و زمانی که به این کابلهای برق دسترسی ندارند با پیشرانه دیزل خود به حرکت ادامه می دهند. زیر دریایی ها نیز نوعی ماشین های هیبریدی هستند که معمولا با  یکی از سیستم های  هسته ای – الکتریکی و یا دیزل –الکتریکی کار می کنند.  


ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 25 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

 

عکس ساختگی اولین فضانورد در مریخعکس تخیلی: اولین فضانورد چه زمانی بر مریخ پا خواهد گذشت؟

 

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که دولت آمریکا برای اعزام انسان به مریخ در دهه ۲۰۳۰ با بخش خصوصی همکاری خواهد کرد.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 23 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

لیزر های الکترون آزاد معمولا در دو نوع پیکر بندی استفاده می گردد. یک نوع از این پیکربندی جاسازی در حلقه های انبارش یا ذخیره (Storage Ring) است و پیکر بندی دیگر قرار دادن پس از یک شتاب دهنده خطی (Linac) است. اما پیکربندی دوم استفاده بیشتری دارد. دلیل این امر آن است که حلقه های انبارش با حجمی بسیار بزرگ و هزینه هایی بسیار زیاد ساخته می شوند و به صورت مجموعه ای از منابع نوری در نظر گرفته می شوند لذا باید در طراحی اولیه مکان آن در حلقه ذخیره قبلا در نظر گرفته شده باشد این در حالی است که در نوع خطی با این مشکلات روبه رو نمی شویم. در هر دو نوع غیر از شتاب دهنده ها قسمت های دیگری نظیر شبکه  FODO ( شبکه ای از چهار قطبی های مغناطیسی برای حفظ انسجام پرتو الکرتونی است )، مگنت های خم کننده ( دو قطبی های مغناطیسی است که برای خم کردن مسیر پرتو استفاده می گردد )، تفنگ الکترونی، کلایسترون و . . . نیز وجود دارند. 



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 23 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

لیزرهای حالت جامد

 

سه موضوع اساسی برای ایجاد بهره در لیزرهای حالت جامد عبارتند از :

محیط میزبان ، یونهای فعال در داخل محیط میزبان ، منابع نوری برای دمش مواد تشکیل دهنده محیط میزبان محیط میزبان به دو دسته بلوری و شیشهای تقسیم میشوند. محیط میزبان میباید از نظر اپتیکی، مکانیکی و خواص گرمایی شرایط عمل کرد لیزری را متحمل شوند. محیطهای میزبان بلوری که پس از اختراع اولین لیزر یاقوت مورد بررسی و مطالعه و کاربرد قرار گرفتهاند عبارتند از:

سافایر، Al2O3 گارانتها، ایتریوم، آلومینیوم گارنت Y3Al5O12 که با YAG نشان میدهند.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 23 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

اره‌هاي پلاسمايي در هر شكل و اندازه اي توليد شده‌اند. اره هاي پلاسمايي غول‌پيكري وجود دارند كه با استفاده از بازوهاي روبوتيك براي برش‌هاي دقيق مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين واحدهاي فشرده‌اي وجود دارد كه شما آن را در هر فروشگاه لوازم صنعتي كارگاهي نيز پيدا مي‌كنيد. علي‌رغم اندازه همه‌ي اره‌هاي پلاسمايي از يك سري اصول تبعيت مي كنند و همگي تقريبا به يك شكل توليد مي‌شوند.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 23 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

این جایزه به دیوید جی تولس و جی مایکل کاستورلیتز و دونکان هالدین برای کشف نظری انتقال فاز توپولوژیک و مراحل توپولوژیک ماده اختصاص یافت.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 17 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 75
بازدید کل : 9698
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content