فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

محققان در یک شرکت ایرانی موفق به ساخت سیستمی شدند که با فناوری نانو می تواند فلزات سنگین و میکروارگانیسم ها را از پساب ها حذف کند.
علیرضا شیرزاد، دانشجوی ارشد مهندسی پلاسما دانشگاه تبریز و مجری طرح « سیستم تصفیه پلاسمایی

پساب» در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: این سیستم برای تصفیه پساب بر اساس پلاسما ساخته شده  است.

وی با اشاره به روند تصفیه پساب این سیستم اظهار داشت: بعد از سیستم تخلیه الکتریکی، پلاسماهایی در آب به وجود می آید و وجود این پلاسماها باعث ایجاد حباب های ابعاد نانویی در آب می شود.



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 28 آذر 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

محققان موسسه مهندسی سطح و غشای نازک فرانهوفر آلمان یک شانه طراحی کرده‌اند که شپش را به وسیله پلاسمای سرد از بین می‌برد.

درمان شپش، کار بسیار دشواری است. به طور معمول یک شامپو یا لوسیون حاوی مواد سمی، اولین درمان‌هایی هستند که برای پوست سر بیمار تجویز می‌شوند و پس از آن با کشیدن یک شانه مخصوص به موها، شپش‌ها از بین می‌روند. این شامپوها نمی‌توانند تخم شپش را از بین ببرند، بنابراین درمان نیاز به تکرار دارد. به این ترتیب مواد شیمیایی تند و زننده می‌توانند سبب ایجاد ناراحتی برای کودکان یا بزرگسالان شوند.



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 28 آذر 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

آزمایش یک دستگاه گداخت هسته‌ای در آلمان که به نتیجه موفقیت آمیز تولید و کنترل پلاسما رسیده، امیدها را برای عملیاتی شدن شیوه‌ای تازه برای رسیدن به انرژی پاک و ارزان بالا برده است.
محققان موسسه ماکس پلانک موفق شده‌اند که در استلراتور خود هلیوم را به مدت یک دهم ثانیه تا یک میلیون درجه گرم کنند.
این استلراتور با استفاده از لیزر، ترکیب پیچیده‌ای از آهن‌رباها و میدان‌های مغناطیسی و تنها ۱۰ میلی گرم هلیوم آزمایش شد.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 26 آذر 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

این بالاترین سطح انرژی است که تاکنون در جهان توسط یک شتاب‌دهنده فشرده تولید شده است.

دانشمندان «آزمایشگاه ملی لارنس برکلی» متعلق به وزارت انرژی آمریکا، از نوعی لیزر ویژه و پلاسما برای شتاب‌دهی ذرات استفاده کردند. این سامانه که «شتاب‌دهنده لیزر-پلاسما» نامیده می‌شود، گروهی جدید از شتاب‌دهنده‌های ذرات رومیزی است که به گفته فیزیکدان‌ها، می‌تواند جایگزین شتاب‌دهنده‌های سنتی بزرگ شود.

دانشمندان حاضر در این پروژه، ذرات (در این حالت الکترون‌ها) را در داخل لوله 9 سانتی‌متری از پلاسما شتاب‌دهی کردند و این سرعت معادل انرژی 4.25 گیگاالکترون ولت بود. شتاب‌دهندگی در چنین فاصله کوتاهی 1000 برابر بیش از انرژی‌های تولید شده توسط شتاب‌دهنده‌های ذرات معمولی است و رکورد جهان در حوزه انرژی برای شتاب‌دهنده‌های لیزر- پلاسما به شمار می‌آید.

این موفقیت با کمک «شتاب‌دهنده لیزری آزمایشگاه برکلی» (BELLA) انجام شد که یکی از قدرتمندترین لیزرها در سراسر جهان به شمار می‌آید. این شتاب‌دهنده که یک کوآدریلیون وات (یک پتاوات) نیرو تولید می‌کند، سال گذشته فعالیتش را آغاز کرد. یک کوآدریلیون، معادل یک هزار میلیون میلیون است.

جزئیات این دستاورد بزرگ علمی در مجله "Physical Review Letters" قابل‌ مشاهده است.

ایسنا




تاریخ: پنج شنبه 5 آذر 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

1418126138984_8.jpgشتاب‌دهنده‌ها بسيار گران‌قيمت هستند. اما اگر بتوان شتاب‌دهنده‌اي ساخت كه تنها به يك متر فضا نياز داشته باشد و كارايي بالايي هم داشته باشد چه؟ شبيه‌سازي‌ها نشان مي‌دهند اين طرح چه‌قدر عملي است.
رايانه‌ها هر روز كاراتر، قوي‌تر، ‌سريع‌تر و البته ارزان‌تر مي‌شوند. همين امر به دانشمندان كمك كرده تا بسياري از تحليل‌ها و مطالعاتي را كه در محيط آزمايشگاهي نمي‌توانستند انجام دهند،‌ با استفاده از مدل‌هاي رايانه‌اي

انجام بدهند.

همچنين،‌ وقتي اطلاعات به صورت شبيه‌سازي رايانه‌اي و در قالب مدل ارائه مي‌شوند،‌ در مقايسه با كوهي از اعداد و نمودار و جدول، ‌قابل درك‌تر هستند و چشم انسان مي‌تواند از آن‌ها اطلاعاتي را بگيرد كه شايد در بين واژه‌ها و خطوط نتواند همين اطلاعات را درك كند.

در واقع چشم انسان مي‌تواند الگوهايي را در مدل‌ها ببيند كه توضيح آن‌ها با استفاده از هر روش ديگري دشوار خواهد بود. بنابراين،‌ دريچه تازه‌اي به روي محققين باز شد: مدل‌هاي رايانه‌اي.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 5 آذر 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 4
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 61
بازدید کل : 9684
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content