فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

محققان کالج «اپتیک و فتونیک» دانشگاه فلوریدای مرکزی و دانشگاه آریزونا با همکاری محمدعلی میری، روش جدیدی را برای هدف‌گیری پرتو لیزر پرانرژی به درون ابرها با هدف باران‌زایی یا ایجاد برق آسمان طراحی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در این شیوه، یک پرتو دوم که به عنوان مخزن انرژی عمل می‌کند، پرتویی را احاطه می‌کند و موجب اشاعه پرتو مرکزی تا مسافت‌های بیشتر از آنچه پیش‌تر ممکن بود، می‌شود.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 29 بهمن 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

سال ۲۰۱۵ است و تکنولوژی موبایل، به شکل کامل و همه جانبه، خود را در زندگی ما جای داده است. این روزها بیشتر وقتمان توسط کارکردن با موبایل، تبلت و یا سایر گجت های هوشمند و یا پوشیدنی صرف می شود، به شکلی که گاهی، از دنیای پیرامون خود و اتفاقاتش جا می مانیم.

روز به روز تعداد دستگاه های «متصل به هم» در زندگی ما افزایش می یابد و هنوز هم بسیاری از کارشناسان، در خصوص مضر بودن و یا نبودن دستگاه های الکتریکی بر سلامتی ما به اتفاق نظر نرسیده اند. سوال بزرگ آن است که آیا واقعا دستگاه های موبایل و سایر ابزار های الکتریکی، می توانند با تشعشعات و پرتوهای رادیویی خود به سلامت ما آسیب برسانند؟

 



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 22 بهمن 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

در فیزیک به نوسانات الکترون های آزاد یک محیط پلاسمایی، پلاسمون می‌گویند. اگر این الکترون ها درون حجم یک فلز قرار داشته باشد به آنها پلاسمون های حجمی گفته می شود.

توضیح

در یک نمای کلاسیکی پلاسمون ها می توانند به عنوان یک نوسان چگالی الکترون های آزاد نسبت به یون های مثبت در یک فلز توصیف شوند. برای روشن شدن مطلب یک مکعب فلزی را تصور کنید که در یک میدان الکتریکی که جهت آن از چپ به راست می باشد قرار دارد. الکترون ها به سمت چپ حرکت میکنند (یون های مثبت را در سمت راست باقی می گذارند) تا زمانی که میدان را درون فلز خنثی کنند. اگر میدان الکتریکی برداشته شود الکترون ها به طرف راست حرکت می کنند ِیکدیگر را دفع میکنند و بوسیله یون های مثبت جذب میشوند. الکترون ها در فرکانس پلاسما به جلو و عقب می روند تا زمانی که انرژی آنها در یک فرایند مقاومتی یا استهلاکی تمام شود. پلاسمون ها کوانتوم این نوع نوسان ها می باشند.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 22 بهمن 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

محققان دانشگاه برکلی کالیفرنیا، یک آشکارساز لیزری پلاسمایی ساختند که قابلیت تشخیص آثار مولکول های مواد منفجره در هوا را دارد.

محققان با استفاده از یک راهکار جدید توانستند حساسیت حسگر های پلاسمایی نوری را به نحو چشمگیری افزایش دهند. این آشکارساز پیشرفته توانایی تشخیص نیترات آمونیوم و DNT را در مقادیر کمتر از یک در میلیارد، دارد.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 8 بهمن 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

محققان موسسه ماکس پلانک برا ی اولین بار اثرات هم افزایی پلاسمای اتمسفری سرد(گازهای یونیزه شده) وشیمی درمانی را بر روی سلول های مهاجم تومور مغزی نشان داده اند.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 8 بهمن 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

تحقیقات در مورد بی سیم فوق سریع، با تولید آنتن هایی که از پلاسما برای تمرکز امواج رادیویی استفاده می کنند، سرعت بیشتری می گیرد. همچنین، به لطف رادارهای مینیاتوری که از این فناوری استفاده می کنند، از تصادفات رانندگی تا حد زیادی کاسته خواهد شد.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 8 بهمن 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه نورث وسترن موفق به شناسایی راهی برای ساخت دستگاههای لیزری به اندازه یک ذره ویروس شدند که در دمای اتاق عمل میکند.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 8 بهمن 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 3
بازدید ماه : 60
بازدید کل : 9683
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content