فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

پلاسما می تواند با شدت و قدرت امواج الکترو مغناطیس را جذب کند.
با یونیزه شدن گاز متصاعد شده از پلاسما می توان باعث کاهش سطح مقطع رادارای یا همان
RCS- (radar cross section) شد.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 31 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

برآمدگی روی کابل ها - نویزگیر فریت

برآمدگی روی کابل ها – نویزگیر فریت

 

نویز EMI یا تداخل الکترومغناطیسی چیست ؟

EMI مخفف Electromagnetic Interference و به معنی تداخل الکترومغناطیسی هست . وقتی از یک جسم رسانا مثل سیم ، جریان عبور میکنه ، یه میدان مغناطیسی کوچکی دور اون سیم درست میشه که می تونه روی مدارات یا قطعات الکترونیکی به عنوان نویز تاثیر بگذاره . یا مثلا CPU و یا پردازنده گرافیکی برای خودشون یک تولید کننده پالس دارن که فرکانسش خیلی بالاست . این فرکانس های بالا می تونن نویز هایی رو ایجاد کنن که در عملکرد دیگر مدارات الکترونیکی تداخل ایجاد کنه . برای حل این مشکل اومدن نویزگیر هایی رو از جنس فریت طراحی کردن .

فریت Ferrite چیست ؟

فریت یک ترکیب شیمیایی از مواد سرامیکی با اکسید آهن هست که در سال ۱۹۳۰ و توسط دو دانشمند ژاپنی در موسسه تکنولوژی توکیو ژاپن اختراع شد . از فریت به خاطر نفوذ پذیری مغناطیسی بالا و همچنین هدایت الکتریکی خیلی کمش بیشتر در ترانسفورماتورهای RF و همچنین به عنوان هسته برای سلف ها استفاده میکنن .

 فریت

فریت

قطعه یا برآمدگی استوانه ای انتهای سیم ها چیست ؟

این قطعه استوانه ای همون فیلتر EMI یا از بین برنده تداخل الکترومغناطیسی هست که از جنس فریت ساخته شده . در انگلیسی به این قطعه استوانه ای Ferrite Bead میگن که bead به معنی مهره هست . Ferrite Bead یک قطعه غیر فعال یا به انگلیسی Passive هست به این معنی که برای انجام وظایف خودش احتیاج به برق یا منبع تغذیه نداره . Ferrite Bead نوعی از چوک الکتریکی هست و وظیفه سد کردن فرکانس های بالا و در عین حال عبور فرکانس های پایین مثل سیگنال DC رو داره . در فرکانس های بالا به دلیل ایجاد مقاومت زیاد روی سلف ، اجازه عبور جریان ( در اینجا نویز ) داده نمیشه و وقتی فرکانس پایین هست سلف به صورت یک اتصال کوتاه عمل میکنه و جریان عبور میکنه ، این قابلیت مختص سلف یا سیم پیچ ( چوک ) هست . فلسفه الکترونیکی داره که اینجا خیلی جاش نیست بخوام بازش کنم .

این فریت می تونه به صورت استوانه ای کامل باشه که قبل از بسته بندی سیم ، سیم رو از داخلش رد می کنن یا می تونه به صورت دو نیم استوانه باشه که بعدا به هم متصل میشن .

داخل نویزگیر فریت

داخل نویزگیر فریت

این فیلتر می تونه در دو حالت عمل فیلترینگ رو انجام بده ، هم نویز هایی که اطراف سیم و از منابع دیگه منتشر میشن و حالت دوم هم جلوگیری از انتشار تداخل الکترومغناطیسی توسط خود سیم هست .

کل ماجرا همینه و بیشتر از این دیگه سرتون درد میگیره و نیازی هم به این کار نیست . در یک جمله ، این برآمدگی برای جلوگیری از تاثیر نویز روی کابل ها و مدارات الکترونیکی طراحی شده .

اگر فکر میکنید این پست به هر شکلی براتون مفید بوده ، علم فردا رو به دوستان خودتون معرفی کنید .




تاریخ: چهار شنبه 23 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

تلفن همراه ابزاری مهم و موثر در زندگی امروز محسوب می شود و برای بسیار منبع دائمی کسب اطلاعات، و برقراری ارتباط است. یک پژوهش جدید نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه در شب پیش از خواب، نه تنها موجب اختلال در خواب بلکه نابینایی موقت می شود. اما بسیاری از کاربران از پیامد های خطرآفرین این عادتِ ریشه دار، آگاه نیستند



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 23 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

سردترین و گرمترین منطقۀ کیهان کجاست؟

فضا به خودی خود سرد یا گرم نیست، چرا که بدون وجود ماده‌ای با تغییرات حرارتی، دما هیچ معنایی ندارد. از آنجا که حدی نهایی برای سرما وجود دارد که همان صفر مطلق یا منفی ۲۷۳.۱۵ درجه سانتیگراد است، امکان ندارد چیزی بتواند از این دما سردتر شود. اما وقتی در مورد حداکثر دمای نظری صحبت می‌کنیم، موضوع کمی فرق می‌کند. با ما همراه باشید تا با سردترین و گرمترین مناطق شناخته شده آشنا شوید.



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 23 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

شکل سمت راست مربوط به شعله شمع در شرایط بی وزنی است.

شکل سمت چپ مربوط به شعله شمع در شرایط جاذبه زمین می باشد .

http://telegram.me/joinchat/BMwqxTu_bObM-JSEgXh81Q

 




تاریخ: دو شنبه 14 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

بیگ بنگ :جاستین نگ، عکاس سنگاپوری با ترکیب تکنیک‌های مختلف عکاسی، تصاویری بدیع از رد ستارگان آسمان ثبت کرده که گلچینی از این تصاویر را در ادامه می‌بینید.

از آن‌جا که حساسیت حسگرهای الکترونیکی دوربین‌های عکاسی نسبت به چشم انسان ضعیف‌تر است، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا اثر نور ضعیف ستارگان روی این حسگرها ثبت شود. یکی از روش‌های عکاسی از اجرام سماوی، این است که شاتر دوربین برای چندین دقیقه باز بماند تا نور بیشتری گردآوری شده و تصویر بهتری ثبت شود .



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 14 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 11
بازدید ماه : 58
بازدید کل : 9681
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content