فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

پس از سال‌ها ترس و لرز ملوانان برای عبور از نزدیکی این مثلث و ترس از بلعیده شدن توسط آن، راز آن بالاخره کشف شد.
به گزارش خبرنگار باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان،سال‌ها دانشمندان با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کردند، مسئله‌ای که لرزه بر اندام ملوانان کشتی‌ها انداخته بود. چه دلیلی داشت که مثلث برمودا جان آن همه مسافر و ملوان و حتی خلبان را بگیرد؟

دانشمندان معتقدند دلیل این همه کشتار و مفقودی و همچنین از بین رقتن هواپیما و کشتی را یافته‌اند.

آن‌ها مدعی و معتقد هستند زنجیره‌ای از دهانه‌های آتشفشانی که یافته‌اند مسبب تمامی این اتفاقات بوده‌است.

این آتشفشان‌های ذکر شده اصلا نزدیک مثلث برمودا نیستند بلکه در سواحل نروژ قرار دارند. البته آنچه آن‌ها می‌گویند فعلا در حد تئوری است. این دهانه‌ها که نیم مایل عرض دارند 150 فوت زیر آب قرار دارند.




تاریخ: شنبه 29 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی




تاریخ: شنبه 29 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

بیش از بیست و پنج قرن از ابداع فلسفه توسط یونانیان باستان می‌‌گذرد و‌ بشر کماکان درگیر مسائل فلسفی‌ چون آزادی، عدالت، عشق، مرگ، جاودانگی و هستی است. مهم‌تر اینکه، این پرسش که فلسفه چیست؟

خود پرسشی فلسفی‌ است که انواع نگرش‌های فلسفی‌ را در بر می‌‌گیرد. بی‌تردید فلسفه شیوه‌ای از تفکر و طرح پرسش است که هر تمدنی و هر عصری از تاریخ بشر به نحوی خاص با آن‌ درگیر بوده است.

به عبارتی، فلسفه دارای محتوایی متکثر و تاریخی‌ است. بنابر این فلسفه ورزی یعنی‌ اندیشیدن دربارهٔ تاریخ تفکر یا فکر در تاریخ. ولی‌ این تاریخ تفکر چگونه شکل گرفته و از چه فراز و نشیب‌هایی‌ عبور کرده است؟ ولی‌ آیا تاریخی‌ بودن برای شیوه‌ای از تفکر و اندیشه چون فلسفه که با مسائل‌ و پرسش‌هایی‌ ابدی و ازلی سر و کار دارد امری متضاد نیست؟



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 29 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

تصاویر ماهواره ای ناسا برای مقایسه دمای اقیانوس آرام پس از بروز پدیده ال نینو که موجب انتقال گرما و رطوبت زیاد به قاره آمریکا شد.

دانشمندان روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کردند که سال گذشته میلادی رکورد گرم‌ترین سال تاریخ از زمان آغاز ثبت دمای کره زمین را شکست؛ رکوردی که پیشتر در اختیار سال ۲۰۱۴، یعنی سال پیش از آن، بود.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در سال ۲۰۱۵ میلادی که روز دهم دی ماه به پایان رسید، رکورد گرم‌ترین و همچنین مرطوب‌ترین سال در قاره آمریکا برای دومین سال متوالی شکسته شد.

دانشمندان حدس می‌زنند که پدیده جوی ال‌نینو در چند ماه گذشته - که یکی از شدیدترین‌ها در یک قرن اخیر بوده است – یکی از دلایل شکسته شدن رکورد دمای کره زمین در طول چند ماه گذشته بوده است.

هر چند بروز پدیده جوی ال‌نینو باعث انتقال میزان قابل توجهی گرما از اقیانوس آرام به سمت قاره آمریکا شده، اما تولید بلندمدت گازهای گلخانه‌ای توسط بشر، همچنان دلیل اصلی گرمایش زمین و شکسته شدن رکورد آن در دو سال متوالی است.

با این حال به گفته آنها، چند سال طول خواهد کشید که به طور قطع بدانیم دلیل این موضوع چه بوده است؛ اما شکسته شدن رکورد گرم‌ترین سال زمین در دو سال متوالی، خود هشداری دیگر و در عین حال مهم‌تر درباره پدیده گرمایش زمین است؛ چرا که در مورد قبلی بروز ال‌نینو در سال ۱۹۹۸، روند گرم شدن زمین به این شدت و سرعت نبود.

 




تاریخ: جمعه 14 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

گازی سازی به روش پلاسمایی از قوس الکتریکی برای تولید دمای بالا در داخل راکتور برای تبدیل سوخت های آلی به گاز سنتزی و مواد غیر آلی به سرباره بی اثر شبیه شیشه استفاده می شود. این قوس الکتریکی به دو روش تولید می شود. توسط مشعل های پلاسمایی که قوس در داخل آنها ایجاد شده و یک جت پلاسمای گرم از آن بیرون می آید (که معروف به مشعل های غیر انتقالی می باشد) و یا توسط قوسی که بین الکترود گرافیتی و دیواره راکتور ایجاد می شود (که معروف به مشعل های انتقالی می باشد، شبیه کوره های قوس الکتریکی) . مشخصات اصلی گازی سازی با قوس پلاسمایی به صورت زیر می باشد:

    دمای واکنش بسیار بالا است و چگالی انرژی در راکتور بالا می باشد (دما تا ۷۰۰۰ درجه سانتیگراد و چگالی انرژی بالای ۱۰۰ مگاوات بر متر مکعب می باشد).
    قابلیت امحاء ایمن پسماندهای خطرناک شامل آزبست، مهمات جنگی، پسماندهای بیمارستانی و گازهای سمی شیمیایی و غیره را دارد
    توان بالایی برای عملکرد مشعل های نیاز دارد
    ماده جامد بی اثر (بعد از سرد کردن) از عناصر غیر آلی زباله تولید می کند .




تاریخ: جمعه 14 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

انگلیسی:
 Plasma gasification
تبخیر پلاسمایی فرایندی است که در آن مواد آلی با کمک پلاسما به گاز سنتز، الکتریسیته و سرباره تبدیل می‌شوند. از پلاسمای مشتعلی با قوس الکتریکی تقویت شده، برای یونیزاسیون گاز و کاتالیز مواد آلی به گاز سنتز ومواد زائد جامد (سرباره) استفاده می‌شود. این عمل معمولاً به صورت تجاری و به عنوان شکلی از اصلاح ضایعات استفاده می‌شود و برای تبخیر بیومس و هیدروکربن‌هایی مثل زغال سنگ، ماسه‌های نفتی و روغن شیل امتحان می‌شوند.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 14 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

این نوع از ماده می تواند کلید درک یکی از رازآلودترین موضوعات فیزیک باشد – ابررساناهای دما بالا.
حالت جدیدی از ماده: ابررسانا با دمای بالا

یک تیم بین المللی از دانشمندان از کشف حالتی تازه از ماده خبر دادند که بعنوان عایق، ابررسانا، فلز و آهنربا عمل می کند و می تواند تاثیر زیادی بر تولید ابررساناهای با دمای بالا داشته باشد.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 11 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

این پژوهش در دانشگاه UCLA کالیفرنیا صورت گرفته است
اشتراک
پژوهش اخیری که محققان دانشگاه "یو سی ال ای" کالیفرنیا انجام داده اند حاکی از شواهدی است که نشان می دهد پیدایش ماه ناشی از برخورد زمین با سیاره دیگری در حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سال پیش بوده است.

مقایسه سنگ های موجود در زمین و نمونه سنگ هایی که از ماه به زمین آورده شده این فرضیه را مطرح می کند که برخورد زمین و سیاره دیگری به نام " تیا " که گمان می رود در زمان پیدایش منظومه شمسی وجود داشته، موجب پیدایش ماه شده است.

نمونه های سنگ های ماه که در این پژوهش به کار رفته را آپولوهای۱۲، ۱۵ و ۱۷ به زمین منتقل کرده بودند. شهاب سنگ های ماه نیز در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است.




تاریخ: سه شنبه 11 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی


ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 4 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

در بین تمامی دانشمندان این کره خاکی، هستند کسانی که دست به کارهای فوق‌العاده‌ای زده‌اند و یا چیزهای را کشف کرده‌اند که بعدها موجب تحول در دنیا شده است. در ادامه با 5 تا از دانشمندانی که کارهایی خارق‌العاده را انجام داده‌اند، آشنا می‌شوید.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 4 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 19
بازدید ماه : 76
بازدید کل : 9699
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content