فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

آنتن پلاسما نوعی آنتن رادیویی است که در آن از یک گاز بی اثر مانند آرگون یا نئون یونیزه به عنوان هادی استفاده می‌شود. پلاسمایی که به خوبی یونیزه شده باشد هادی خوبی محسوب می‌شود؛ بنابراین می‌توان آن را به عنوان خط انتقالی برای هدایت امواج یا سطح تشعشعی آنتن در نظر گرفت. استفاده از پلاسما به عنوان آنتن، تغییری اساسی در طراحی آنتن‌های رایج که از هادی فلزی استفاده می‏کنند ایجاد می‌کند. روش‌های مختلفی برای یونیزاسیون پلاسما وجود دارد و در بین این روش‌ها می‌توان از تحریک با موج سطحی، تحریک DC، تحریک با لیزر و ... نام برد. استفاده از گاز یونیزه شده با تحریک موج سطحی به‌عنوان هادی، مزایای قابل توجهی دارد که از آن جمله می‌توان به تغییرسریع فرکانس کاری،سطح مقطع راداری محدود و بسیارکم، برقراری لینک ارتباطی با قابلیت اطمینان بالا و قابلیت خاموش و روشن شدن سریع اشاره نمود. با استفاده از ستون پلاسما به عنوان آنتن، طول آنتن، با تغییر مشخصات فیزیکی تحریک پلاسما به سرعت قابل تغییر است و به‌این ترتیب با تنظیم سریع مشخصات فیزیکی آن می‌توان آنتنی برای فرکانس جدید طراحی نمود. آنتن پلاسما برای هر نوع مدولاسیون انتقالی نظیر موج پیوسته، مدولاسیون فاز، پالسی، AM، FM، طیف گسترده یا مدولاسیون‌های دیجیتال، و هر فرکانسی تا GHz۲۰ مناسب است.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 21 بهمن 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

اگر کلبول های مختلف خون ازآن جدا شوند آنچه که باقی می ماند مایعی شفاف است که توسط دانشمندان پزشکی چک (که برگرفته از کلمه یونانی به معنای ژله یا ماده قابل شکل گیری است)پلاسما نامیده شد.جانزپورکنژ شیمیدان آمریکایی (۱۸۶۹-۱۷۸۷)برنده جایزه نوبل اولین بارازاین اصطلاح برای تشریح یک گازیونیزه شده در۱۹۲۷استفاده نموده،لانگمورازنحوه جابجایی یونها الکترونها توسط جریان الکتریسیته به چگونگی انتقال گلبولهای سفید وقرمز توسط پلاسما پی برد.لامگوربه همراه همکارش لویی تونکس ویژگیهای شیمیایی وفیزیکی حبابهای الکتریکی دارای المان تنگستن را برای یافتن راهی برای افزایش عمرمفید تنگستن مورد مطالعه قراردادند (که این هدفی بود که نهایتاً بدست آمده).درطی فرایند وی فرضیه (غلاف پلاسما)یعنی لایه های مرزی که بین پلاسماهای یونیزه شده وسطوح جامد تشکیل می شوند را ارایه نمود.وی همچنین دریافت که مناطق ونواحی خاصی از لوله و مجرای تخلیه پلاسما دارای تغییرات نوبه ای تراکم الکترونی بوده که امروز امواج لانگمور نامیده می شوند.این مبنا و پایه فیزیک پلاسما بود.امروز تحقیقات لانگمور مبنای تئوریک بیشترروشهای فرآوری پلاسما برای ساخت مدارات مجتمع را تشکیل میدهند.پس از لانگمور تحقیقات پلاسما به تدریج دربخشهای دیگرنیز گسترش یافت که از این میان پنج بخش اهمیت خاصی دارند.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 21 بهمن 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

مقدمه :

باتری ها وسایلی هستند که توسط واکنش شیمیایی الکتریسیته تولید می کنند و به عنوان مولد الکتریکی در وسایل مختلف نظیر گوشی های مبایل ، اسباب بازی ها ، اتومبیل ها  و ... کاربرد دارند.

اولین باتری در سال 1780 میلادی توسط الساندرو ولتا ، دانشمند نامدار ایتالیایی ساخته شد.  البته توسط غربی‌ها سعی شده است تا به عنوان مخترع باتری معرفی شود، در حالی که طبق بررسی‌های به عمل آمده روی باتری پارتیان که سالیان اخیر در منطقه بین‌النهرین کشف شده ، مشخص شده است که در حقیقت این ایرانیان بوده‌اند که بیش از ۲۰۰۰ سال پیش باتری شیمیایی را اختراع کرده و در آن زمان از آن برای آبکاری فلزات استفاده می‌کرده‌اند



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 14 بهمن 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

1.1 مقدمه
اعمال نیروی الکترومغناطیس به یک گاز،‌ یک محیط پلاسما شامل مخلوطی از یون‌ها،‌ الکترون‌ها،‌ نوترون‌ها،‌ فوتون‌ها،‌ رادیکال‌های آزاد و اجزای پلیمری و مولکولی در دمای اتاق ایجاد می‌کند. این فرایند،‌ سطح فیبرها و منسوجات را فعال می‌کند بدون اینکه خواص بالک را تغییر دهد. این اجزا،‌ تحت تاثیر میدان الکترومغناطس اعمال‌شده بر روی زیرلایه،‌ گرادیان‌های نفوذی در زیرلایه و غیره، حرکت می‌کنند. این مطلب باعث وقوع فرایندهای سطحی نظیر فعال‌شدن سطح به واسطه شکست پیوندها و ایجاد موقعیت‌های فعال سطحی،‌ ایجاد پیوند بین گروه‌های عاملی،‌ تبخیر و یا برداشته‌شدن مواد (اچ‌کردن)،‌ تجزیه آلودگی‌های سطحی (تمیز کردن) و رسوب پوشش‌های سازگار،‌ می‌شود. حین تمامی این فرایندها، منطقه‌ای با خواص مطلوب بر روی سطح تشکیل می‌شود بدون اینکه خواص بالک فیبرها را تحت تاثیر قرار دهد. 
به دلایل زیر،‌ پلاسما به عنوان یک ابزار کارامد در مهندسی سطح شناخته شده‌است:
• عدم همپوشانی محدوده‌های فیزیکی،‌ شیمیایی و حرارتی در آن که امکان تغییر خواص سطحی را با دقت بسیار خوبی فراهم می‌کند.
• دمای پایین آن که از تخریب نمونه جلوگیری می‌کند.
• ماهیت غیر تعادلی آن که امکان ایجاد زمینه‌های تحقیقاتی جدید و مواد جدید را فراهم می‌کند. 
• ماهیت خشک و دوستدار محیط زیست آن. 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 9 بهمن 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 2
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 12
بازدید ماه : 59
بازدید کل : 9682
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content