فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

تا سال 1980 سه آلوتروپ کربن(کربن غیربلوری) به نامهای الماس وگرافیت وکربن بی شکل شناخته شده بودند.اما امروز می دانیم که اشکال مختلفی از خانواده کربن وجود دارد .

نامهای دیگر باکی بال وفولرن نام گذاری شده است.فولرن ها ملکول های کروی کربن هستند که به سبب شکل زیبا وخواص شگفت انگیز توجه بسیاری از دانشمندان رابه خود معطوف کرده است.آلوتروپ بعدی کربن که درسال1991 کشف شد نانولوله نام دارد که به توضیح ان می پردازیم.

نانو لوله های کربن از صفحات کربن به ضخامت یک اتم وبه شکل استوانه ای توخالی درسال1991 توسط سامیوایجیما(از شرکت N.E.C ژاپن)کشف شد.

نانولوله ها به ساختارهایی اطلاق می شود که قطرآنها تاحدود 100 نانو مترباشد. آرایش اتم های کربن در دیواره این ساختار استوانه ای دقیقا مشابه ساختار کربن درصفحات گرافیت است درگرافیت شش ضلعی های منتظم کربنی در کنار یکدیگر صفحات گرافیت رامی سازند این صفحات کربنی بر روی یکدیگرانباشته میشوند وهرلایه ازطریق پیوند های ضعیف واندروالس به لایه زیرین متصل می شوند.وهنگامیکه صفحات گرافیت در هم پیچیده می شوند نانولوله های کربنی را تشکیل میدهند در واقع نانو لوله های کربنی گرافیتی است که به شکل لوله در آمده .



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 20 اسفند 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

نقره به دلیل خواص آنتی بیوتیک اش مدتهای درازی شناخته شده بود، اما اخیراً به دلیل ساخته شدن به صورت نانو ذرات ـ که انحلال و در نتیجه قدرت آن را بیشتر می کند ـ استفاده بیشتری یافته است.

نانو ذرات نقره (Nano Silver) یک دستاورد شگرف علمی از فناوری نانو است که در عرصه های مختلف پزشکی، صنایع مختلف مثل کشاورزی و دامپروری و بسته بندی، لوازم خانگی، آرایشی، بهداشتی و نظامی کاربرد دارد. در فناوری نانو نقره ذرات نقره به صورت کلوییدی در محلولی به حالت سوسپانسیون (مخلوط کلوئیدی جامد در مایع) قرار دارند که خاصیت آنتی باکتریال (ضد باکتری)، آنتی فونگاس (ضد قارچ) و آنتی ویروس دارند.

هر چند این فناوری به تازگی مورد توجه زیادی قرار گرفته و رونق بسیاری پیدا کرده، اما از آن در طب قدیم استفاده می شده بدون آنکه دلیل تاثیر آن شناخته شود و حتی جنگ برای کنترل عفونت زخم سربازان از سکه های نقره استفاده می شده است.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 18 اسفند 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

چارلز تاونز ،برنده ی جایزه نوبل فیزیک 1964 (بصورت مشترک با باسوف و پروخورف دو فیزیک دان روس)  برای ابداع لیزر که علم، پزشکی، مخابرات و ..... را متحول کرد، در سن ۹۹ سالگی درگذشت.

در بهار سال 1951 ، نیروی دریایی آمریکا از دکتز چارلز تاونز، فیزیک دان دانشگاه کلمبیا درخواست کرد که راههایی را جهت افزایش فرکانسهای میکروموج بیابد ،چون نیروی دریایی به فرکانسهای بیشتر نیاز داشت تا بتواند در ارتباطات از آنها استفاده نماید .

تاونز به همراهی دکتر هربرت زایگر و جیمز گوردون ، دا نشجوی کارشناسی ارشد شروع بکار کرد .آنها در سال 1953 وسیله ای را ساختند که از گاز آمونیاک به عنوان محیط فعال استفاده می کرد و چشمه میکرو موج با فرکانس بالا بود.این وسیله میزر [Maser] نامگذاری شد که بعدها اساس ساخت لیزرها قرار گرفت .


 




تاریخ: دو شنبه 18 اسفند 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 17
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 17
بازدید ماه : 74
بازدید کل : 9697
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content