فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

لامپ پلاسما مانند یک گوی می باشد که تشعشعات نور به صورت رندم به صورت قطری در خود گوی دوران دارند و حرکت می کنند . جالب اینجاست که وقتی انگشت خود را نزدیک گوی می کنید نوارهای نورانی به دنبال انگشت شما حرکت می کند و لحظاتی هیجان انگیزی برای شما و دوستانتان ایجاد می نماید.

 

گوی‌های پلاسما یا لامپ‌های پلاسما پدیده‌های نوظهوری هستند که در دهه ۱۹۸۰ رواج بیشتری داشتند. گوی پلاسما توسط نیکولا تسلا اختراع شده‌است. وی پس از آزمایش‌های جریان بسامد بالا که به منظور بررسی پدیده ولتاژ بالا، آنها را درون لوله شیشه‌ای انجام می‌داد به این اختراع دست یافت ولی انواع امروزی آن بوسیله بیل پارکر طراحی شده‌اند. تسلا نوآوری خود را لوله تخلیه الکتریکی گاز خنثی نام‌گذاری کرد.

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 4 فروردين 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

تا سال 1980 سه آلوتروپ کربن(کربن غیربلوری) به نامهای الماس وگرافیت وکربن بی شکل شناخته شده بودند.اما امروز می دانیم که اشکال مختلفی از خانواده کربن وجود دارد .

نامهای دیگر باکی بال وفولرن نام گذاری شده است.فولرن ها ملکول های کروی کربن هستند که به سبب شکل زیبا وخواص شگفت انگیز توجه بسیاری از دانشمندان رابه خود معطوف کرده است.آلوتروپ بعدی کربن که درسال1991 کشف شد نانولوله نام دارد که به توضیح ان می پردازیم.

نانو لوله های کربن از صفحات کربن به ضخامت یک اتم وبه شکل استوانه ای توخالی درسال1991 توسط سامیوایجیما(از شرکت N.E.C ژاپن)کشف شد.

نانولوله ها به ساختارهایی اطلاق می شود که قطرآنها تاحدود 100 نانو مترباشد. آرایش اتم های کربن در دیواره این ساختار استوانه ای دقیقا مشابه ساختار کربن درصفحات گرافیت است درگرافیت شش ضلعی های منتظم کربنی در کنار یکدیگر صفحات گرافیت رامی سازند این صفحات کربنی بر روی یکدیگرانباشته میشوند وهرلایه ازطریق پیوند های ضعیف واندروالس به لایه زیرین متصل می شوند.وهنگامیکه صفحات گرافیت در هم پیچیده می شوند نانولوله های کربنی را تشکیل میدهند در واقع نانو لوله های کربنی گرافیتی است که به شکل لوله در آمده .



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 20 اسفند 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

نقره به دلیل خواص آنتی بیوتیک اش مدتهای درازی شناخته شده بود، اما اخیراً به دلیل ساخته شدن به صورت نانو ذرات ـ که انحلال و در نتیجه قدرت آن را بیشتر می کند ـ استفاده بیشتری یافته است.

نانو ذرات نقره (Nano Silver) یک دستاورد شگرف علمی از فناوری نانو است که در عرصه های مختلف پزشکی، صنایع مختلف مثل کشاورزی و دامپروری و بسته بندی، لوازم خانگی، آرایشی، بهداشتی و نظامی کاربرد دارد. در فناوری نانو نقره ذرات نقره به صورت کلوییدی در محلولی به حالت سوسپانسیون (مخلوط کلوئیدی جامد در مایع) قرار دارند که خاصیت آنتی باکتریال (ضد باکتری)، آنتی فونگاس (ضد قارچ) و آنتی ویروس دارند.

هر چند این فناوری به تازگی مورد توجه زیادی قرار گرفته و رونق بسیاری پیدا کرده، اما از آن در طب قدیم استفاده می شده بدون آنکه دلیل تاثیر آن شناخته شود و حتی جنگ برای کنترل عفونت زخم سربازان از سکه های نقره استفاده می شده است.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 18 اسفند 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

چارلز تاونز ،برنده ی جایزه نوبل فیزیک 1964 (بصورت مشترک با باسوف و پروخورف دو فیزیک دان روس)  برای ابداع لیزر که علم، پزشکی، مخابرات و ..... را متحول کرد، در سن ۹۹ سالگی درگذشت.

در بهار سال 1951 ، نیروی دریایی آمریکا از دکتز چارلز تاونز، فیزیک دان دانشگاه کلمبیا درخواست کرد که راههایی را جهت افزایش فرکانسهای میکروموج بیابد ،چون نیروی دریایی به فرکانسهای بیشتر نیاز داشت تا بتواند در ارتباطات از آنها استفاده نماید .

تاونز به همراهی دکتر هربرت زایگر و جیمز گوردون ، دا نشجوی کارشناسی ارشد شروع بکار کرد .آنها در سال 1953 وسیله ای را ساختند که از گاز آمونیاک به عنوان محیط فعال استفاده می کرد و چشمه میکرو موج با فرکانس بالا بود.این وسیله میزر [Maser] نامگذاری شد که بعدها اساس ساخت لیزرها قرار گرفت .


 




تاریخ: دو شنبه 18 اسفند 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

افزایش ۳۵ درصدی سرطان در ایران تا سال ۲۰۲۵/ سالی ۸۵ هزار سرطان جدید در کشور

دبیر علمی همایش سرطان و پیشگیری گفت: تا سال ۲۰۲۵ سرطان در ایران ۳۵ درصد افزایش می‌‌یابد. این رقم به طور میانگین در کشورهای دیگر ۲۵ تا ۳۰ درصد و در اروپا ۱۵ درصد است.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 7 بهمن 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

خاطره یک استاد دانشگاه : نمره ایی که به ورقه خودم دادم



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 7 بهمن 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

از لینک زیر می توانید نرم افزار پخش زنده ی تمامی شبکه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را برای

برنامه اندروید دانلود نمایید .

لینک دانلود




تاریخ: دو شنبه 6 بهمن 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رسمی ایتالیا (انسا)، گروهی متشکل از سه محقق ایتالیایی به ریاست پروفسور «جورجو بیاچاردی» از بخش بیوتکنولوژی پزشکی دانشگاه 'سیئنا' در شمال این کشور با انتشار نتیجه تحقیقات خود درخصوص این کشف جدید در مجله علمی 'نشریه بین المللی علوم هوا و فضانوردی' یک دگرگونی در تحقیقات درباره آثار حیات در کره مریخ ایجاد کردند.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 26 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
شوره سر از مشکلات بهداشتی است که تقریبا 50 درصد مردم با آن مواجه‌اند و داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی مملو از محصولات مختلف برای درمان این عارضه هستند. شوره سر با پوسته پوسته شدن پوست کف سر شناخته می‌شود و می‌تواند از عوامل دیگری هم ناشی شود. پوست خشک به طور معمول عامل پوسته پوسته شدن به حساب می‌آید اما برخی انواع شوره سر به دلیل فعالیت بیش از حد غدد چربی بروز می‌کنند.


ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 23 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

این افزاریک برنامه شبيه سازی مدارات الکترونيکی به صورت واقعی میباشد ، که میتوانيم بيشترقطعات الکترونيکی ازجمله باطری،سيم،لامپ،سلف ، مولتی متر، آمپرمترو ...... راھمانندمحيط واقعیدرمدارقرارداده ونتيجه را تماشاکنيم وجریان وولتاژ ودیگرمولفه ھای الکترونيک رانيزدرصفحه دستگاه ھای اندازه گيری نمایيم . این نرم افزارطرفداران بسياری داشته وتوانسته رضایت اکثردانشجویان الکترونيک رابه خود جلب نماید،ھم اکنون میتوانيداین نرم افزاررااز لینک زیر دریافت نموده وازآن لذت ببرید .

لینک دانلود نرم افزار




تاریخ: سه شنبه 23 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی




تاریخ: جمعه 19 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

به اعتقاد اغلب افراد بینی کوچک یکی از مهم ترین شاخص های زیبایی چهره به شمار می رود. به همین دلیل است که جراحی زیبایی بینی در میان جوانان بسیار پرطرفدار است .

اما مطالعات محققان آمریکایی نشان می دهد که بینی بزرگ موجب محافظت در برابر بیماری های مختلف از جمله سرماخوردگی می شود.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 11 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

مجله پیشگام علمی Physics World با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۱۴ به معرفی ۱۰ دستاورد برتر حوزه فیزیک پرداخته است.

به گزارش سرویس علمی ایسنا، فرود فضاپیما بر روی یک دنباله‌دار، همجوشی هسته‌ای با لیزر و یک پرتو کششی در میان ۱۰ دستاورد برتر فیزیک در سال ۲۰۱۴ بودند که توسط مجله Physics World انتخاب شده‌اند.

فرود فضاپیمای فیلائه بر روی دنباله‌دار ۶۷P از سوی این مجله به عنوان چشمگیرترین دستاورد سال نامگذاری شده و دلیل این انتخاب، اهمیت بنیادی آن برای علوم فضایی عنوان شده است.



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 7 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

نخستین فرود نرم یک کاوشگر رباتیک بر روی یک دنباله‌دار به عنوان برترین دستاورد علمی 2014 از سوی مجله معتبر ساینس انتخاب شد.

ماموریت روزتای سازمان فضایی اروپا برای بررسی یک دنباله‌دار، اطلاعات زیادی را در مورد منشا منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار خواهد داد.


ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 1 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

من کارمند راه آهن بودم. آخر ماه حقوق مزایای خودم که 700 تومان می شد را گرفتم و از آنجا یک راست به ورزشگاه رفتم تا بازی پرسپولیس با استقلال که آن زمان تاج بود را ببینم. دل توی دلم نبود.
گفتم یا ابوالفضل (ع) هر گلی که پرسپولیس بزند، صد تومن را صدقه کنار می گذارم.
پرسپولیس گل اول را زد، صدتومن را از جیبم در آوردم و در آن جیب گذاشتم. گل دوم را زدیم، صدتومن دیگر درآوردم و در آن جیبم گذاشتم. همین طور گل سوم و چهار و پنجم. گل ششم را که زدیم گفتم یا ابوالفضل(ع) غلط کردم، حداقل صدتومن برای خودم بگذار.
من بدون پول چکار کنم. ابوالفضل(ع) به تاج رحم کرد.




تاریخ: دو شنبه 1 دی 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

از لینک زیر می توانید فایل اصلاحیه راهنمای معلم  کتاب جدید فیزیک 3 چاپ سال 1393 را دانلود نمایید .

در این کتاب جواب فعالیت ها و تمرین های جدید و همه تمرین های آخر هر فصل به صورت مفصل بررسی شده است .

بقیه مطالب این کتاب را در کتاب معلم فیزیک 3 که قبلاً چاپ شده دریافت کنید .

لینک دریافت




تاریخ: پنج شنبه 27 آذر 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

در زمانه ای که ما زندگی می کنیم دیدن صحنه هایی از نوع شکل مقابل شاید کمی تعجب برانگیز است .

ولی هستند انسانهای بسیاری که خدا را ناظر بر اعمال خود می بینند .




تاریخ: جمعه 14 آذر 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

بزرگی و پیشرفت اخلاقی یک ملت را می توان از رفتاری که با حیوانات دارند، سنجید.

گاندی




تاریخ: دو شنبه 3 آذر 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

هرانگشت مارمولک حاوی یک ساختار میکروسکوپی بطول 100 میکرون و شعاع دو میکرون است؛ موهای نازک در کف دست، نیروی الکترواستاتیکی موسوم به «نیروی واندروالسی» را ایجاد می‌کند که باعث بهم چسبیدن مولکول‌های همجوار می‌شود.
هزاران موی کوچک که سطح انگشتان را پوشش داده‌اند، امکان چسبیدن مارمولک به هر سطحی را فراهم می‌کنند.
محققان دانشگاه استنفورد از همین شیوه الگوبرداری کرده و سیستم چسبناکی به نام microwedges طراحی کردند که می‌تواند نیروی واندروالسی ایجاد کرده و یک چسب خشک تولید کند.
عملکرد سیستم چسبناک microwedges مورد آزمایش قرار گرفت؛ یک داوطلب به وزن 70 کیلوگرم این دستکش چسبناک را به

دست و پای خود چسبانده و موفق به بالا رفتن از یک دیوار شیشه‌ای به ارتفاع 3.6 متر شد.
به گفته محققان، یکی از کاربردهای بالقوه این فناوری کمک به فضانوردان برای حرکت در شرایط بی‌وزنی در فضا است.
این طرح با همکاری آژانس پروژه‌های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (دارپا) انجام شد؛ دارپا در حال کار بر روی برنامه‌ای موسوم به Z-man است که شامل ابزار کمکی برای بالا رفتن از موانع برای سربازان است./ایسنا

 




تاریخ: شنبه 1 آذر 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

سرن(CERN) بزرگترین مجموعه آزمایشگاهی دنیا در زمینه فیزیک ذرات بنیادی و فیزیک هسته ای است.این مجموعه عظیم و منحصر بفرد در حاشیه شهر ژنو سوئیس در شهر میرین و در مرز مشترک فرانسه و سوئیس واقع شده است. سرن در طی این مدت نزدیک60 سال توانسته نقش بسیارموثری در رشد و توسعه علم فیزیک داشته باشد.تحقیقات و آزمایشها و پژوهشهای انجام شده در این مرکز و کسب جوایز متعدد توسط دانشمندان و پژوهشگران فعال این مرکز معتبر علمی دنیا(از جمله8 جایزه نوبل) خود نشان از اهمیت سرن در عرصه تبادلات علمی دنیا دارد.



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

در اواسط بهمن 1392 اعلام شد یک دانشجوی ایرانی برنده جایزه فیزیک بنیادی آشکارساز
سی‌ام‌اس شتابگر بزرگ هادرونی مرکز تحقیقات هسته‌ای اروپا (سرن) شد.

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 12 آبان 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

1- به شکل مقابل نگاه کنید .

2- حال به علامت + وسط بنگرید

 3-این یعنی برداشت شما از اطرافتان

می تواند با آنچه فکر می کرده اید می تواند متفاوت باشد .




تاریخ: جمعه 9 آبان 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی




تاریخ: دو شنبه 27 مهر 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

 

منظور از ماده تاريک در اخترفيزيک و کيهان،نوعي ماده فرضي است که ترکيب آن مشخص نيست و از خود نيز آن اندازه تابش الکترومغناطيس گسيل يا بازتاب نمي کند تا بتوان مستقيم آن را مشاهده کرد، اما با توجه به اثر گرانشي آن روي ماده مرئي مي توان به وجودش پي برد.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 27 مهر 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

برندگان نوبل فیزیک 2014 معرفی شدند/ جایزه ای برای لامپ های LED آینده

صد و هشتمین جایزه نوبل فیزیک در سال 2014 میلادی به طور مشترک به ایسامو آکاساکی و هیروشی آمانو از دانشگاه ناگویا در ژاپن و شوجی ناکامورا از دانشگاه کالیفرنیا سانتاباربارا امریکابرای تحقیقاتی در رابطه با ابداع دیودهای کارآمد منتشر کننده نور آبی که امکان منابع نور سفید بصرفه را فراهم کردند تعلق گرفت،



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 27 مهر 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

 

چه بسیارند انسان هایی که بالای خط فقرن

و زیر خط فهم  ......؟؟؟@@@

 




تاریخ: سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

اسل




تاریخ: سه شنبه 4 شهريور 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

هرگز این چهار چیز را در زندگیت نشکن ...

اعتماد  ،   قول  ، رابطه  ،  و  قلب

زیرا اینها وقتی می شکنند  صدا ندارند ....

اما درد بسیاری دارند ...




تاریخ: سه شنبه 21 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

انرژی خورشیدی یکی از منابع تأمین انرژی رایگان، پاک و عاری از اثرات مخرب زیست محیطی است که از دیرباز به روش های گوناگونی مورد استفاده بشر قرار گرفته است.



ادامه مطلب...
تاریخ: یک شنبه 12 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

گنبد آهنین یک سامانه دفاع هوایی کوتاه برد متحرک است که در اسرائیل توسط شرکت سیستمهای دفاعی پیشرفته رافائل طراحی و تولید و از اوایل سال ۲۰۱۱ به خدمت گرفته شده‌است. این سامانه که به صورت شبانه‌روزی و در هر شرایط آب‌وهوایی قادر به فعالیت است توانایی رهگیری و انهدام راکتها و گلوله‌های توپ را در فاصله ۴ تا ۷۰ کیلومتر داراست.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 2 مرداد 1393برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 37
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 37
بازدید ماه : 180
بازدید کل : 9863
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content