فیزیک ، لیزر و پلاسما
«اگر کسی احساس کند که هرگز در زندگی دچار اشتباه نشده، این بدان معنی است که هرگز به دنبال چیزهای تازه در زندگیش نبوده است.»-آلبرت اینشتین

 

عکس ساختگی اولین فضانورد در مریخعکس تخیلی: اولین فضانورد چه زمانی بر مریخ پا خواهد گذشت؟

 

باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است که دولت آمریکا برای اعزام انسان به مریخ در دهه ۲۰۳۰ با بخش خصوصی همکاری خواهد کرد.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 23 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

لیزر های الکترون آزاد معمولا در دو نوع پیکر بندی استفاده می گردد. یک نوع از این پیکربندی جاسازی در حلقه های انبارش یا ذخیره (Storage Ring) است و پیکر بندی دیگر قرار دادن پس از یک شتاب دهنده خطی (Linac) است. اما پیکربندی دوم استفاده بیشتری دارد. دلیل این امر آن است که حلقه های انبارش با حجمی بسیار بزرگ و هزینه هایی بسیار زیاد ساخته می شوند و به صورت مجموعه ای از منابع نوری در نظر گرفته می شوند لذا باید در طراحی اولیه مکان آن در حلقه ذخیره قبلا در نظر گرفته شده باشد این در حالی است که در نوع خطی با این مشکلات روبه رو نمی شویم. در هر دو نوع غیر از شتاب دهنده ها قسمت های دیگری نظیر شبکه  FODO ( شبکه ای از چهار قطبی های مغناطیسی برای حفظ انسجام پرتو الکرتونی است )، مگنت های خم کننده ( دو قطبی های مغناطیسی است که برای خم کردن مسیر پرتو استفاده می گردد )، تفنگ الکترونی، کلایسترون و . . . نیز وجود دارند. 



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 23 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

لیزرهای حالت جامد

 

سه موضوع اساسی برای ایجاد بهره در لیزرهای حالت جامد عبارتند از :

محیط میزبان ، یونهای فعال در داخل محیط میزبان ، منابع نوری برای دمش مواد تشکیل دهنده محیط میزبان محیط میزبان به دو دسته بلوری و شیشهای تقسیم میشوند. محیط میزبان میباید از نظر اپتیکی، مکانیکی و خواص گرمایی شرایط عمل کرد لیزری را متحمل شوند. محیطهای میزبان بلوری که پس از اختراع اولین لیزر یاقوت مورد بررسی و مطالعه و کاربرد قرار گرفتهاند عبارتند از:

سافایر، Al2O3 گارانتها، ایتریوم، آلومینیوم گارنت Y3Al5O12 که با YAG نشان میدهند.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 23 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

اره‌هاي پلاسمايي در هر شكل و اندازه اي توليد شده‌اند. اره هاي پلاسمايي غول‌پيكري وجود دارند كه با استفاده از بازوهاي روبوتيك براي برش‌هاي دقيق مورد استفاده قرار مي‌گيرد. همچنين واحدهاي فشرده‌اي وجود دارد كه شما آن را در هر فروشگاه لوازم صنعتي كارگاهي نيز پيدا مي‌كنيد. علي‌رغم اندازه همه‌ي اره‌هاي پلاسمايي از يك سري اصول تبعيت مي كنند و همگي تقريبا به يك شكل توليد مي‌شوند.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 23 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

این جایزه به دیوید جی تولس و جی مایکل کاستورلیتز و دونکان هالدین برای کشف نظری انتقال فاز توپولوژیک و مراحل توپولوژیک ماده اختصاص یافت.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 17 مهر 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

فضانوردان پيش از اعزام به فضا براي تمرينات آماده سازي از دستگاه هايي استفاده مي كنند كه شرايط موجود در سفينه هاي فضايي از جمله بي وزني را شبيه سازي مي كند.
تقريباً هر فرد آرزو دارد كه لحظاتي مانند فضانوردان در هوا غوطه ور باشد. به همين علت دستگاه شبيه سازي كه بيش از همه مورد استقبال عموم واقع شده است، هواپيمايي است كه در حين پرواز شرايط بي وزني را براي مسافران فراهم مي آورد. اما چگونه مي توان با وجود گرانش زمين، شرايط بي وزني را به وجود آورد در واقع شرايط بي وزني در حين سقوط آزاد حاصل مي شود. با وجود اين كه عبارت معادل شرايط بي وزني، «گرانش صفر» است اما بدين معني نيست كه گرانش به طور كامل از بين رفته است. اين وضعيت در دو حالت به وجود مي آيد: زماني كه جسم در حين حركت در يك مدار در فضا سقوط آزاد مي كند و هنگامي كه جسم درون هواپيما قرار دارد كه در يك مسير سهمي گون خاص پرواز مي كند.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 16 شهريور 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

اگر تاکنون آب را بر روی ماهی تابه داغ ریخته باشید، با پدیده لایدن فراست آشنا شده اید .
پرشها و جلز و ولزی که در این حین روی می دهد، به دلیل داغ بودن سطح با حرارت دو برابر نقطه جوش مایع است.

 

 



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 25 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

لیزر تاکتیکی سیار (M-Thel) جدید ترین عضو پدافند هوایی است و پس از سالها مطالعه و تحقیق ارتش امریکا برروی یک سلاح لیزری پر قدرت نمونه ی ازمایشی آن ساخته شده است.این پروژه ی جند میلیون دلاری یک پروژه مشترک بین ارتش های امریکا و اسراییل است و هدف از ساخت آن محافظت از تجهیزات و نفرات خودی در مقابلحملات موشکی و خمپاره ای و توپخانه ای دشمن است.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 19 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

بلین کم (Blincam) یک دوربین کامل و کوچک که به هر عینکی قابل اتصال بوده و تنها با زدن یک چشمک عکس می‌گیرد.




تاریخ: چهار شنبه 6 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

ایسنا نوشت: محققان به بررسی علل تخلیه مکرر باتری گوشی‌های هوشمند و در نهایت فرسایش آنها پرداخته و توصیه‌هایی را در این زمینه ارائه کردند.

آنها به این نتیجه رسیدند که علت این مشکلات، رفتار نادرست کاربران با گوشی‌های هوشمند و نحوه غلط شارژ آنها است.

 



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 1 مرداد 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

پلاسما می تواند با شدت و قدرت امواج الکترو مغناطیس را جذب کند.
با یونیزه شدن گاز متصاعد شده از پلاسما می توان باعث کاهش سطح مقطع رادارای یا همان
RCS- (radar cross section) شد.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 31 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

برآمدگی روی کابل ها - نویزگیر فریت

برآمدگی روی کابل ها – نویزگیر فریت

 

نویز EMI یا تداخل الکترومغناطیسی چیست ؟

EMI مخفف Electromagnetic Interference و به معنی تداخل الکترومغناطیسی هست . وقتی از یک جسم رسانا مثل سیم ، جریان عبور میکنه ، یه میدان مغناطیسی کوچکی دور اون سیم درست میشه که می تونه روی مدارات یا قطعات الکترونیکی به عنوان نویز تاثیر بگذاره . یا مثلا CPU و یا پردازنده گرافیکی برای خودشون یک تولید کننده پالس دارن که فرکانسش خیلی بالاست . این فرکانس های بالا می تونن نویز هایی رو ایجاد کنن که در عملکرد دیگر مدارات الکترونیکی تداخل ایجاد کنه . برای حل این مشکل اومدن نویزگیر هایی رو از جنس فریت طراحی کردن .

فریت Ferrite چیست ؟

فریت یک ترکیب شیمیایی از مواد سرامیکی با اکسید آهن هست که در سال ۱۹۳۰ و توسط دو دانشمند ژاپنی در موسسه تکنولوژی توکیو ژاپن اختراع شد . از فریت به خاطر نفوذ پذیری مغناطیسی بالا و همچنین هدایت الکتریکی خیلی کمش بیشتر در ترانسفورماتورهای RF و همچنین به عنوان هسته برای سلف ها استفاده میکنن .

 فریت

فریت

قطعه یا برآمدگی استوانه ای انتهای سیم ها چیست ؟

این قطعه استوانه ای همون فیلتر EMI یا از بین برنده تداخل الکترومغناطیسی هست که از جنس فریت ساخته شده . در انگلیسی به این قطعه استوانه ای Ferrite Bead میگن که bead به معنی مهره هست . Ferrite Bead یک قطعه غیر فعال یا به انگلیسی Passive هست به این معنی که برای انجام وظایف خودش احتیاج به برق یا منبع تغذیه نداره . Ferrite Bead نوعی از چوک الکتریکی هست و وظیفه سد کردن فرکانس های بالا و در عین حال عبور فرکانس های پایین مثل سیگنال DC رو داره . در فرکانس های بالا به دلیل ایجاد مقاومت زیاد روی سلف ، اجازه عبور جریان ( در اینجا نویز ) داده نمیشه و وقتی فرکانس پایین هست سلف به صورت یک اتصال کوتاه عمل میکنه و جریان عبور میکنه ، این قابلیت مختص سلف یا سیم پیچ ( چوک ) هست . فلسفه الکترونیکی داره که اینجا خیلی جاش نیست بخوام بازش کنم .

این فریت می تونه به صورت استوانه ای کامل باشه که قبل از بسته بندی سیم ، سیم رو از داخلش رد می کنن یا می تونه به صورت دو نیم استوانه باشه که بعدا به هم متصل میشن .

داخل نویزگیر فریت

داخل نویزگیر فریت

این فیلتر می تونه در دو حالت عمل فیلترینگ رو انجام بده ، هم نویز هایی که اطراف سیم و از منابع دیگه منتشر میشن و حالت دوم هم جلوگیری از انتشار تداخل الکترومغناطیسی توسط خود سیم هست .

کل ماجرا همینه و بیشتر از این دیگه سرتون درد میگیره و نیازی هم به این کار نیست . در یک جمله ، این برآمدگی برای جلوگیری از تاثیر نویز روی کابل ها و مدارات الکترونیکی طراحی شده .

اگر فکر میکنید این پست به هر شکلی براتون مفید بوده ، علم فردا رو به دوستان خودتون معرفی کنید .




تاریخ: چهار شنبه 23 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

تلفن همراه ابزاری مهم و موثر در زندگی امروز محسوب می شود و برای بسیار منبع دائمی کسب اطلاعات، و برقراری ارتباط است. یک پژوهش جدید نشان می دهد که استفاده از تلفن همراه در شب پیش از خواب، نه تنها موجب اختلال در خواب بلکه نابینایی موقت می شود. اما بسیاری از کاربران از پیامد های خطرآفرین این عادتِ ریشه دار، آگاه نیستند



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 23 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

سردترین و گرمترین منطقۀ کیهان کجاست؟

فضا به خودی خود سرد یا گرم نیست، چرا که بدون وجود ماده‌ای با تغییرات حرارتی، دما هیچ معنایی ندارد. از آنجا که حدی نهایی برای سرما وجود دارد که همان صفر مطلق یا منفی ۲۷۳.۱۵ درجه سانتیگراد است، امکان ندارد چیزی بتواند از این دما سردتر شود. اما وقتی در مورد حداکثر دمای نظری صحبت می‌کنیم، موضوع کمی فرق می‌کند. با ما همراه باشید تا با سردترین و گرمترین مناطق شناخته شده آشنا شوید.



ادامه مطلب...
تاریخ: چهار شنبه 23 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

شکل سمت راست مربوط به شعله شمع در شرایط بی وزنی است.

شکل سمت چپ مربوط به شعله شمع در شرایط جاذبه زمین می باشد .

http://telegram.me/joinchat/BMwqxTu_bObM-JSEgXh81Q

 




تاریخ: دو شنبه 14 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

بیگ بنگ :جاستین نگ، عکاس سنگاپوری با ترکیب تکنیک‌های مختلف عکاسی، تصاویری بدیع از رد ستارگان آسمان ثبت کرده که گلچینی از این تصاویر را در ادامه می‌بینید.

از آن‌جا که حساسیت حسگرهای الکترونیکی دوربین‌های عکاسی نسبت به چشم انسان ضعیف‌تر است، مدت زمان بیشتری طول می‌کشد تا اثر نور ضعیف ستارگان روی این حسگرها ثبت شود. یکی از روش‌های عکاسی از اجرام سماوی، این است که شاتر دوربین برای چندین دقیقه باز بماند تا نور بیشتری گردآوری شده و تصویر بهتری ثبت شود .



ادامه مطلب...
تاریخ: دو شنبه 14 تير 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

ارزیابی تازه که با مدل‌سازی کامپیوتری انجام شده حاکیست که ذوب یخ های قطب جنوب به تنهایی می تواند باعث بالا آمدن سطح دریاها به اندازه بیش از یک متر تا پایان قرن شود.

براساس این مطالعه تا سال ۲۵۰۰، ذوب همین یخ ها می تواند سطح آب را ۱۳ متر بالا ببرد.




ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 27 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

همه با ۳ حالت ماده یعنی جامد، مایع و گاز آشنا هستیم. ماده در حالت چهارمی هم وجود دارد؛ پلاسما پس از جامد، مایع و گاز حالت چهارم ماده است و به مجموعه‌ای از یون‌ها، الکترون‌ها و ذرات خنثی گفته می‌شود که در مجموع شبه‌خنثی هستند و رفتار جمعی از خود نشان می‌دهند. پلاسما به دو دسته حرارتی و غیرحرارتی تقسیم می‌شود.

در پلاسمای حرارتی یا تعادلی اجزای پلاسما با یکدیگر در تعادل حرارتی هستند و دمای پلاسما در این حالت بالاست. در پلاسمای غیرحرارتی اجزای پلاسما با یکدیگر در تعادل حرارتی نیستند بنابراین پلاسما دارای دمای پایینی است. پلاسمای سرد یا غیرحرارتی به دلیل دمای پایین خود دارای کاربرد فراوانی در زمینه‌های مختلف ازجمله صنایع خودروسازی، صنایع پزشکی، نساجی و پردازش سطح، بهداشت و محیط‌زیست، کشاورزی و صنایع غذایی و... است.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 27 فروردين 1395برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

پس از سال‌ها ترس و لرز ملوانان برای عبور از نزدیکی این مثلث و ترس از بلعیده شدن توسط آن، راز آن بالاخره کشف شد.
به گزارش خبرنگار باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران جوان،سال‌ها دانشمندان با این مسئله دست و پنجه نرم می‌کردند، مسئله‌ای که لرزه بر اندام ملوانان کشتی‌ها انداخته بود. چه دلیلی داشت که مثلث برمودا جان آن همه مسافر و ملوان و حتی خلبان را بگیرد؟

دانشمندان معتقدند دلیل این همه کشتار و مفقودی و همچنین از بین رقتن هواپیما و کشتی را یافته‌اند.

آن‌ها مدعی و معتقد هستند زنجیره‌ای از دهانه‌های آتشفشانی که یافته‌اند مسبب تمامی این اتفاقات بوده‌است.

این آتشفشان‌های ذکر شده اصلا نزدیک مثلث برمودا نیستند بلکه در سواحل نروژ قرار دارند. البته آنچه آن‌ها می‌گویند فعلا در حد تئوری است. این دهانه‌ها که نیم مایل عرض دارند 150 فوت زیر آب قرار دارند.




تاریخ: شنبه 29 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی




تاریخ: شنبه 29 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

بیش از بیست و پنج قرن از ابداع فلسفه توسط یونانیان باستان می‌‌گذرد و‌ بشر کماکان درگیر مسائل فلسفی‌ چون آزادی، عدالت، عشق، مرگ، جاودانگی و هستی است. مهم‌تر اینکه، این پرسش که فلسفه چیست؟

خود پرسشی فلسفی‌ است که انواع نگرش‌های فلسفی‌ را در بر می‌‌گیرد. بی‌تردید فلسفه شیوه‌ای از تفکر و طرح پرسش است که هر تمدنی و هر عصری از تاریخ بشر به نحوی خاص با آن‌ درگیر بوده است.

به عبارتی، فلسفه دارای محتوایی متکثر و تاریخی‌ است. بنابر این فلسفه ورزی یعنی‌ اندیشیدن دربارهٔ تاریخ تفکر یا فکر در تاریخ. ولی‌ این تاریخ تفکر چگونه شکل گرفته و از چه فراز و نشیب‌هایی‌ عبور کرده است؟ ولی‌ آیا تاریخی‌ بودن برای شیوه‌ای از تفکر و اندیشه چون فلسفه که با مسائل‌ و پرسش‌هایی‌ ابدی و ازلی سر و کار دارد امری متضاد نیست؟



ادامه مطلب...
تاریخ: شنبه 29 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

تصاویر ماهواره ای ناسا برای مقایسه دمای اقیانوس آرام پس از بروز پدیده ال نینو که موجب انتقال گرما و رطوبت زیاد به قاره آمریکا شد.

دانشمندان روز چهارشنبه در گزارشی اعلام کردند که سال گذشته میلادی رکورد گرم‌ترین سال تاریخ از زمان آغاز ثبت دمای کره زمین را شکست؛ رکوردی که پیشتر در اختیار سال ۲۰۱۴، یعنی سال پیش از آن، بود.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، در سال ۲۰۱۵ میلادی که روز دهم دی ماه به پایان رسید، رکورد گرم‌ترین و همچنین مرطوب‌ترین سال در قاره آمریکا برای دومین سال متوالی شکسته شد.

دانشمندان حدس می‌زنند که پدیده جوی ال‌نینو در چند ماه گذشته - که یکی از شدیدترین‌ها در یک قرن اخیر بوده است – یکی از دلایل شکسته شدن رکورد دمای کره زمین در طول چند ماه گذشته بوده است.

هر چند بروز پدیده جوی ال‌نینو باعث انتقال میزان قابل توجهی گرما از اقیانوس آرام به سمت قاره آمریکا شده، اما تولید بلندمدت گازهای گلخانه‌ای توسط بشر، همچنان دلیل اصلی گرمایش زمین و شکسته شدن رکورد آن در دو سال متوالی است.

با این حال به گفته آنها، چند سال طول خواهد کشید که به طور قطع بدانیم دلیل این موضوع چه بوده است؛ اما شکسته شدن رکورد گرم‌ترین سال زمین در دو سال متوالی، خود هشداری دیگر و در عین حال مهم‌تر درباره پدیده گرمایش زمین است؛ چرا که در مورد قبلی بروز ال‌نینو در سال ۱۹۹۸، روند گرم شدن زمین به این شدت و سرعت نبود.

 




تاریخ: جمعه 14 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

گازی سازی به روش پلاسمایی از قوس الکتریکی برای تولید دمای بالا در داخل راکتور برای تبدیل سوخت های آلی به گاز سنتزی و مواد غیر آلی به سرباره بی اثر شبیه شیشه استفاده می شود. این قوس الکتریکی به دو روش تولید می شود. توسط مشعل های پلاسمایی که قوس در داخل آنها ایجاد شده و یک جت پلاسمای گرم از آن بیرون می آید (که معروف به مشعل های غیر انتقالی می باشد) و یا توسط قوسی که بین الکترود گرافیتی و دیواره راکتور ایجاد می شود (که معروف به مشعل های انتقالی می باشد، شبیه کوره های قوس الکتریکی) . مشخصات اصلی گازی سازی با قوس پلاسمایی به صورت زیر می باشد:

    دمای واکنش بسیار بالا است و چگالی انرژی در راکتور بالا می باشد (دما تا ۷۰۰۰ درجه سانتیگراد و چگالی انرژی بالای ۱۰۰ مگاوات بر متر مکعب می باشد).
    قابلیت امحاء ایمن پسماندهای خطرناک شامل آزبست، مهمات جنگی، پسماندهای بیمارستانی و گازهای سمی شیمیایی و غیره را دارد
    توان بالایی برای عملکرد مشعل های نیاز دارد
    ماده جامد بی اثر (بعد از سرد کردن) از عناصر غیر آلی زباله تولید می کند .




تاریخ: جمعه 14 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

انگلیسی:
 Plasma gasification
تبخیر پلاسمایی فرایندی است که در آن مواد آلی با کمک پلاسما به گاز سنتز، الکتریسیته و سرباره تبدیل می‌شوند. از پلاسمای مشتعلی با قوس الکتریکی تقویت شده، برای یونیزاسیون گاز و کاتالیز مواد آلی به گاز سنتز ومواد زائد جامد (سرباره) استفاده می‌شود. این عمل معمولاً به صورت تجاری و به عنوان شکلی از اصلاح ضایعات استفاده می‌شود و برای تبخیر بیومس و هیدروکربن‌هایی مثل زغال سنگ، ماسه‌های نفتی و روغن شیل امتحان می‌شوند.



ادامه مطلب...
تاریخ: جمعه 14 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

این نوع از ماده می تواند کلید درک یکی از رازآلودترین موضوعات فیزیک باشد – ابررساناهای دما بالا.
حالت جدیدی از ماده: ابررسانا با دمای بالا

یک تیم بین المللی از دانشمندان از کشف حالتی تازه از ماده خبر دادند که بعنوان عایق، ابررسانا، فلز و آهنربا عمل می کند و می تواند تاثیر زیادی بر تولید ابررساناهای با دمای بالا داشته باشد.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 11 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

این پژوهش در دانشگاه UCLA کالیفرنیا صورت گرفته است
اشتراک
پژوهش اخیری که محققان دانشگاه "یو سی ال ای" کالیفرنیا انجام داده اند حاکی از شواهدی است که نشان می دهد پیدایش ماه ناشی از برخورد زمین با سیاره دیگری در حدود ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون سال پیش بوده است.

مقایسه سنگ های موجود در زمین و نمونه سنگ هایی که از ماه به زمین آورده شده این فرضیه را مطرح می کند که برخورد زمین و سیاره دیگری به نام " تیا " که گمان می رود در زمان پیدایش منظومه شمسی وجود داشته، موجب پیدایش ماه شده است.

نمونه های سنگ های ماه که در این پژوهش به کار رفته را آپولوهای۱۲، ۱۵ و ۱۷ به زمین منتقل کرده بودند. شهاب سنگ های ماه نیز در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است.




تاریخ: سه شنبه 11 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی


ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 4 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

در بین تمامی دانشمندان این کره خاکی، هستند کسانی که دست به کارهای فوق‌العاده‌ای زده‌اند و یا چیزهای را کشف کرده‌اند که بعدها موجب تحول در دنیا شده است. در ادامه با 5 تا از دانشمندانی که کارهایی خارق‌العاده را انجام داده‌اند، آشنا می‌شوید.



ادامه مطلب...
تاریخ: سه شنبه 4 اسفند 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

محققان کالج «اپتیک و فتونیک» دانشگاه فلوریدای مرکزی و دانشگاه آریزونا با همکاری محمدعلی میری، روش جدیدی را برای هدف‌گیری پرتو لیزر پرانرژی به درون ابرها با هدف باران‌زایی یا ایجاد برق آسمان طراحی کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، در این شیوه، یک پرتو دوم که به عنوان مخزن انرژی عمل می‌کند، پرتویی را احاطه می‌کند و موجب اشاعه پرتو مرکزی تا مسافت‌های بیشتر از آنچه پیش‌تر ممکن بود، می‌شود.



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 29 بهمن 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی

سال ۲۰۱۵ است و تکنولوژی موبایل، به شکل کامل و همه جانبه، خود را در زندگی ما جای داده است. این روزها بیشتر وقتمان توسط کارکردن با موبایل، تبلت و یا سایر گجت های هوشمند و یا پوشیدنی صرف می شود، به شکلی که گاهی، از دنیای پیرامون خود و اتفاقاتش جا می مانیم.

روز به روز تعداد دستگاه های «متصل به هم» در زندگی ما افزایش می یابد و هنوز هم بسیاری از کارشناسان، در خصوص مضر بودن و یا نبودن دستگاه های الکتریکی بر سلامتی ما به اتفاق نظر نرسیده اند. سوال بزرگ آن است که آیا واقعا دستگاه های موبایل و سایر ابزار های الکتریکی، می توانند با تشعشعات و پرتوهای رادیویی خود به سلامت ما آسیب برسانند؟

 



ادامه مطلب...
تاریخ: پنج شنبه 22 بهمن 1394برچسب:,
ارسال توسط اسماعیل لشنی
آخرین مطالب
آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 18
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 18
بازدید ماه : 161
بازدید کل : 9844
تعداد مطالب : 163
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1

Alternative content